Viktige prosesser som skal støtte undervisning og læring pågår for tiden i høyere utdanning. Ved UiO har vi Utdanningssatsingen, basert på dokumentet «En langsiktig og framtidsrettet satsing på utdanning ved UiO» fra januar 2018. Her tar universitetsstyret til orde for systematisk arbeid med sensorveiledninger, tilbakemeldinger og begrunnelser.
Et relatert mål er formulert i UiOs språkpolitiske retningslinjer, nemlig at «undervisningen bør styrke den språklige kompetansen og evnen til akademisk skriving hos studentene». Vi kunne ikke vært mer enige i dette - både fordi de aller fleste yrker i dag innebærer skriving og fordi dette ofte er selve veien inn i fagenes tenkemåter. Formen varierer fra labrapporter og kodedokumentasjon til f.eks. sammenliknende drøfting av litterære verk, men alt dette er fagskriving. Dessverre viser erfaring fra Akademisk skrivesenter at når det gjelder å konkret lære fagskriving, opplever mange UiO-studenter at de blir mer eller mindre overlatt til seg selv.
Mye av det som skjer i et digitalt lærings