AddToAny

Sikkerhet i skyene

Sikkerhet i skyene
Flere nettgiganter satser nå for fullt på å lage digitale løsninger med skylagring for skolebruk.
Å ivareta elevenes personvern blir en stadig større utfordring for skoleeiere og lærere.
Gratispassasjerene
Google tilbyr omfattende gratisløsninger skreddersydd for skolebruk. Gevinsten ligger i å få elever som Kristin og Simen til å bli trofaste Google-brukere.
Alle de store IT-selskapene satser inn mot skolemarkedet. Apple og Microsoft har hatt et godt grep om skolene, men nå er Google i ferd med å ta over hegemoniet. Gjennom å gi bort sine digitale løsninger gratis og tilby svært billige Googlemaskiner kalt Chromebooks, er Google godt i gang med å erobre framtidens elever.
- Skolemarkedet er kjempeattraktivt. Alle store selskaper ser på dette markedet. Det er klart det er attraktivt å ha tilgang til de framtidige kundene, sier June M. Breivik.
Hun er utviklingssjef for e-læring ved Learning- Lab ved BI og har også skrevet boken «Læring i en digital tid».
Google-marked Da magasinet Wired i januar i år intervjuet lederen for produktutvikling i Google, Zach Yeskel, sa han at dette bare er startfasen for hva selskapet kommer til å tilby skolene. Ifølge Wired er selskaper som Facebook og Google veldig bevisste på hvor viktig det er å hekte unge brukere på sine digitale løsninger.
- De er framtiden. En dag er det de som er i arbeidslivet, sa Yeskel til Wired.
June M. Breivik mener digitale aktører som Google, Facebook, Microsoft og Apple er en del av hverdagen vår, enten vi liker det eller ikke. De kan ikke stenges ute.
- Skolen kan ikke være en boble fristilt fra samfunnet. Elevene må lære seg å bruke dette i skolen. Hvis de ikke lærer det der, hvor skal de lære det da, sier hun.
- Er det et mål for Googles skolesatsing at barna blir gode Google-brukere som voksne?
- Selvfølgelig. Det kan ligge en porsjon idealisme i å utvikle gode læringsverktøy, men Google er uansett en rå markedsaktør. Det er en ærlig sak. Forlag som produserer for skolen, driver heller ikke veldedighet. Man kan ikke demonisere Google for at de ser et marked, sier Breivik.
De store nettgigantene som vil inn i skolen, tjener pengene sine på helt andre ting enn tradisjonelt salg. Deres valuta er våre personlige data. Det er hjertet i forretningsmodellen til selskaper som Google og Facebook. Myndighetene i både EU og USA er rådville når det gjelder hvordan de skal regulere dette i et grenseløst marked.
I en rapport fra 2014 skriver Datatilsynet at bruk av nettbaserte pedagogiske verktøy i skolen kan innebære at selskapet som eier verktøyet, får detaljerte opplysninger om elevenes prestasjoner. De skriver videre at dette er noe «svært få skoler og skoleeiere har reflektert over». - Hovedutfordringen er manglende kompetanse i skoleverket, sier Breivik.
Hun mener det trengs et oppegående lovverk, men at reguleringene ikke må bli så stramme at det stenger de digitale verktøyene ute fra skolen.
- Vi må snakke mer om hva slags data elevene legger igjen; hva skjer med dem, hvem eier dataene og hvordan kan de brukes. Dette er de interessante diskusjonene, ikke om vi skal eller ikke skal bruke disse verktøyene, sier Breivik.
Den diskusjonen er godt i gang i Trondheim. Der ruller de nå ut Google i alle skolene i hele kommunen.
Google-kommunen - Jeg husker at vi på barneskolen hadde en datatralle som hele klassen brukte. Det var ikke engang nok maskiner til alle, sier Kristin Hartmann Meland.
Hun og Simen Skjevdal er elever på 9. trinn på Rosenborg skole i Trondheim.
- Sånn, nå har jeg delt dokumentet med Kristin, sier Sk
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Når skal man dytte de sjenerte barna ut av komfortsonen, og når skal de få slippe? Det diskuterer pedagogene i Byfjordparken barnehage hver dag.
Utdanning 05.09.2024
De ansatte opplevde flere fordeler med å bytte inn vikarmidler mot en fast ansatt.
Utdanning 05.09.2024
Utdanning 05.09.2024
Alle trenger vi påfyll av idear og forslag til korleis vi kan engasjere elevar og samstundes gje læring. Forfattarane har tatt utfordringa på alvor, og boka er full av gode forslag til aktivitet og oppgåver i skule og skulefritidsordning.
Utdanning 05.09.2024
Ferske tall viser at 82 prosent av elevene fullfører videregående utdanning. I Finnmark har økningen vært størst over tid.
Utdanning 05.09.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt