Meldingen skal i hovedsak handle om de rammeplanstyrte lærer-, ingeniør, helse- og sosialfagutdanningene, og et av spørsmålene er hvordan rammeplanene påvirker kvalitet og gjennomføring i disse profesjonsutdanningene.
Rammeplanene fastsettes av Kunnskapsdepartementet og gir en ramme for det faglige innholdet i utdanningene og setter krav til organiseringen, for eksempel bruk av praksis.
UHR: Hindrer kvalitetsutvikling
- Rammeplanene bør avskaffes, mener Universitets- og høgskolerådet (UHR), utdanningsinstitusjonenes interesseorganisasjon, i sitt innspill.
UHR ønsker friere tøyler og mener at rammeplanene hindrer kvalitetsutvikling.
I innspillet sitt skriver UHR at rammeplanene virker konserverende for utdanningene, hindrer kvalitetsutvikling og tilpasning til lokale behov og aktualitet. De gir universiteter og høgskoler lite rom for å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning, endringer i praksisfeltet og behov for lokal tilpasning.
Derfor mener UHR at rammeplanene bør avskaffes.
- UHR mener at ingen studier har behov for rammeplaner, står det i innspillet.
- Sammenfattet mener UHR at institusjonene ville ha større spillerom til å utvikle kvalitativt gode utdanninger med god gjennomføring uten rammeplaner. Dersom det fremdeles skal være rammeplaner for noen utdanninger må disse avgrenses til å regulere læringsutbytte på et overordnet nivå, står Universitetets- og høgskolerådets høringsinnspill.
Kommer nedenfra
UHR-leder Sunniva Whittaker sier