Optikeren
19.10.2016
I EU har 440 millioner mennesker førerkort. Hvordan kan optikere sikre at bilførere fra så mange land har godt nok syn for å sette seg bak rattet?
Julie-Anne Little fra University of Ulster sitter i ECOOs arbeidsgruppe for bilkjøring og syn. Hun forteller at syn måles ulikt fra land til land, og det er forskjeller i hvordan synet måles fra gang til gang, og hvordan det journalføres.
Viktige deler av synet for sikker bilkjøringer er kontrastfølsomhet, blending og mørkesyn, i tillegg til visus og synsfelt. Men hvordan måler vi dette? Og hvordan skal vi vite hva som er bra nok hvis vi ikke gjør det rutinemessig, spør Little.
Et annet aspekt er hvem som tester synet i forhold til bilkjøring. Som regel er det leger, øyeleger og optikere. Men iblant er det trafikkskolepersonell. Hva er risikoen med dette, og hvordan kommuniserer vi til andre profesjoner? Bilskilt-testen b
Gå til medietViktige deler av synet for sikker bilkjøringer er kontrastfølsomhet, blending og mørkesyn, i tillegg til visus og synsfelt. Men hvordan måler vi dette? Og hvordan skal vi vite hva som er bra nok hvis vi ikke gjør det rutinemessig, spør Little.
Et annet aspekt er hvem som tester synet i forhold til bilkjøring. Som regel er det leger, øyeleger og optikere. Men iblant er det trafikkskolepersonell. Hva er risikoen med dette, og hvordan kommuniserer vi til andre profesjoner? Bilskilt-testen b