Optikeren
25.10.2020
Progressive er beste glassløsning for korreksjon av presbyope som vil se klart på alle avstander. Bak en vellykket tilpasset brille med progressive glass ligger en kjede av handlinger som hver for seg må være riktig utført, for å sikre kunden best mulig ytelse i glasset.
Progressive glass er konstruert slik at presbyope brillebrukere skal se klart på alle avstander. Fra riktig synskorreksjon på avstand i øvre halvdel av glasset øker styrken gradvis i plussretning nedover glasset tilpasset kortere synsavstander (addisjon), og ender i nedre halvdel med synskorreksjon tilpasset lesing på nær.
Det høres så enkelt ut. Men skal kunden få fullt utbytte av kvaliteten som produsentene har forsket fram i progressive glass gjennom 60 år, må glassene være nøyaktig sentrert foran øynene, gi korrekt styrke på avstand og nær og være riktig montert i brillen. Feil som kan skje under tilvirkningen av progressive briller, diskuteres for å oppmuntre til god styring av prosessen og sikre kunden best mulig ytelse i glasset.
BRILLEGLASSETS OPTISKE YTELSE
Dieter Kalder (1987)1 har beskrevet 41 årsaker til redusert ytelse i progressive glass. Disse er samlet under overskriftene refraksjonsfeil (7), tilpasningsfeil (16), rådgivningsfeil (15) og glassfeil (3). Hva som er mest ødeleggende for klart syn gjennom progressive glass, er ikke klarlagt. For eksempel vil effekten av feil sentrering av glasset være avhengig av styrken på glasset. I tillegg kan to kunder være ulik sensitive og reagere subjektivt forskjellig på samme feil. Det er mange potensielle feilkilder.
Carl Zeiss er en anerkjent produsent av brilleglass. Fra deres hjemmeside siteres (2019)2 unøyaktig sentrering kan føre til 40% reduksjon av brilleglassets optiske ytelse". For å finne ut om sitatet bygger på teoretiske beregninger eller praktiske erfaringer med progressive glass, ønsket vi å undersøke opplysningene nærmere. Dessverre er ikke detaljene bak opplysningene tilgjengelig for innsyn, men vi mener å kjenne igjen problemstillingen fra Dieter Kalders tidligere arbeider.
FLERE FORNØYDE KUNDER
I en fransk undersøkelse (2018)3 fikk deltakerne tilsendt et spørreskjema slik at kundene på en seks-punkt skala kunne rangere hvor fornøyde de er med sine progressive glass. Sju butikker og 73 optikere bidro med innsamling av data. Av 501 deltakere som svarte på undersøkelsen, uttrykte 422 (84%) kunder full tilfredshet med sine progressive glass (veldig fornøyd og fornøyd). Tilsvarende andel fornøyde kunder (82%) er ogsa funnet i en tidligere studie4. Det bør være et mal a fa andelen fornøyde kunder enda høyere.
Gå til medietDet høres så enkelt ut. Men skal kunden få fullt utbytte av kvaliteten som produsentene har forsket fram i progressive glass gjennom 60 år, må glassene være nøyaktig sentrert foran øynene, gi korrekt styrke på avstand og nær og være riktig montert i brillen. Feil som kan skje under tilvirkningen av progressive briller, diskuteres for å oppmuntre til god styring av prosessen og sikre kunden best mulig ytelse i glasset.
BRILLEGLASSETS OPTISKE YTELSE
Dieter Kalder (1987)1 har beskrevet 41 årsaker til redusert ytelse i progressive glass. Disse er samlet under overskriftene refraksjonsfeil (7), tilpasningsfeil (16), rådgivningsfeil (15) og glassfeil (3). Hva som er mest ødeleggende for klart syn gjennom progressive glass, er ikke klarlagt. For eksempel vil effekten av feil sentrering av glasset være avhengig av styrken på glasset. I tillegg kan to kunder være ulik sensitive og reagere subjektivt forskjellig på samme feil. Det er mange potensielle feilkilder.
Carl Zeiss er en anerkjent produsent av brilleglass. Fra deres hjemmeside siteres (2019)2 unøyaktig sentrering kan føre til 40% reduksjon av brilleglassets optiske ytelse". For å finne ut om sitatet bygger på teoretiske beregninger eller praktiske erfaringer med progressive glass, ønsket vi å undersøke opplysningene nærmere. Dessverre er ikke detaljene bak opplysningene tilgjengelig for innsyn, men vi mener å kjenne igjen problemstillingen fra Dieter Kalders tidligere arbeider.
FLERE FORNØYDE KUNDER
I en fransk undersøkelse (2018)3 fikk deltakerne tilsendt et spørreskjema slik at kundene på en seks-punkt skala kunne rangere hvor fornøyde de er med sine progressive glass. Sju butikker og 73 optikere bidro med innsamling av data. Av 501 deltakere som svarte på undersøkelsen, uttrykte 422 (84%) kunder full tilfredshet med sine progressive glass (veldig fornøyd og fornøyd). Tilsvarende andel fornøyde kunder (82%) er ogsa funnet i en tidligere studie4. Det bør være et mal a fa andelen fornøyde kunder enda høyere.


































































































