Målsettinger har i det hele tatt vært viktige; de har hjulpet meg til å vite sånn noenlunde hvor jeg skal i kunstnergjerningen. Jeg snakker både om store, langsiktige (og kanskje urealistiske) drømmer, men også som konkrete, mer kortsiktige mål underveis: å lære seg «Donna Lee» på elbass i Jaco Pastorius-tempo (et annet tenåringsmål), få en akseptabel intonasjon på kontrabassen, eller utgi et debutalbum med egen musikk en gang i tyveårene.
Fra forskningshold har det å sette seg mål blitt forbundet med følelsen av autonomi, høyere motivasjon og mestringstro.
I idrettspsykologien skiller man ofte mellom resultatmål, prestasjonsmål og prosessmål. Denne inndelingen kan også være relevant for scenekunstnere.
Resultatmål i en uforutsigbar bransje
Det vi ønsker at arbeidet vårt skal munne ut i - de «ytre» resultatene - kan betegnes som resultatmål. For idrettsutøvere handler dette som rege