Askeland jobbet under hardt tidspress da han skulle levere skulpturer til Norsk Folkemuseum. Det gikk på hengende håret og i sommer var dyrene på plass. Foto: Stian Nybru. Skulptør Arne Askeland har levert figurer av tre til ærverdige kirkebygg og tradisjonsbygg på Norsk Folkemuseum. Motorsagkunst er mer enn indianerfigurer langs vegen.
-Noen ganger sier det seg selv hva et emne skal bli, andre ganger må jeg lete etter riktig utgangspunkt for noe som kunden ønsker, eller som jeg ønsker å lage.
Arne Askeland, skulpturskjærer med motorsag som hovedverktøy, har nettopp lukket døren til studioet sitt. Han forteller om ulike treslags forutsetninger for å formes til skulpturer, og om hvordan han går fram når han planlegger det neste kunstverket sitt. En utvekslingskunstner er i full gang med å forme sluttdetaljene på en torso midt blant Askelands ulike prosjekter og et uttal motorsager. Kurs og opplæring er også en del av kunstnerens hverdag.
VI ER PÅ ASKELAND GÅRD på Osterøy nord for Bergen. En historisk gård med egen skog og beiteland som beviselig har tilhørt Askelands slekt helt tilbake til 1500tallet. I dag driver Askeland gården med villsau, høylandsfe og hester, men motorsagkunsten har etter hvert blitt en større del av yrkeslivet. Han jobber til daglig som billedhugger i studioet, eller reiser rundt på skulptureringsoppdrag. I tillegg går tiden med til å holde gården i hevd.
- De siste fem årene har jeg mer eller mindre livnært meg som motorsagkunstner, forteller Askeland, som fikk sitt aller største oppdrag, i hvert fall i omfang, da Norsk Folkemuseum ba han om å fylle et av fjøsa på det gamle tunet med 18 husdyr. Bestillingen kom i februar i år, og Askeland skulle levere dyrene i juni. Åtte storfe, kviger og kalver, fire sauer og seks geiter, alle i naturtro størrelse.
- Dette er nok sannsynligvis aller første gang noen har skjært ut dyr til en museumsutstilling med motorsag.