Den norske tannlegeforenings Tidende
17.08.2023
Snakk om etikk Sårbare pasienter Anja Michaelis NTFs Etikkråd NTFs etikkråd får hvert år henvendelser fra pasienter som ønsker å klage på mottatt tannbehandling.
En del av disse klagene handler ikke om feilbehandling eller klager på pris, men om mangelfull informasjon, kommunikasjonssvikt eller for lite empati.
Les merEt eksempel er en klage fra en ung dame som har fått fjernet en visdomstann i underkjeven. Hun valgte en klinikk som skriver på sin nettside at de er «spesialister på tannbehandlingsangst». Ved timebestilling oppga hun at hun er veldig engstelig og har hatt dårlige opplevelser ved tidligere behandlinger. Da hun møtte til time, ble hun møtt av en stresset tannlege med dårlig tid og hun følte seg ikke ivaretatt. I etterkant opplevde hun mye smerte og hevelse og tok kontakt på nytt, men ble ikke kalt inn til kontroll. Hun fikk som


































































































