LO Ingeniør
13.12.2017

De ansatte i SpareBank 1 Nord-Norge er positive til digitalisering.
«Aurora her! Hva kan jeg hjelpe deg med? » SpareBank 1 Nord-Norge sin nye digitale veileder presenterer seg høflig på bankens nettside. Det er bare å spørre i vei om det du lurer på, når som helst på døgnet. Aurora kan imidlertid ikke tenke selv. Svarene hun gir deg har hun lært av Magnus By. Bankmedarbeideren, som er av kjøtt og blod, har lært Aurora å svare på hele 1800 spørsmål.
- Jeg må tenke ut hva kunden vil spørre om. For eksempel vil kunder ikke bare spørre om hva de skal gjøre for at barnet deres skal få et bankkort, de vil for eksempel spørre om bankkort til «poden», «kidden» eller «glunten». Aurora har lært seg å forstå både dialektord og slangord, forteller By til HK-Nytt.
Den digitale assistenten klarer nå å besvare 87 prosent av spørsmålene kundene stiller. Hva med de siste 13 prosentene? Det tar By og kollegene hans på kundesenteret seg av.
GØRRKJEDELIG RUTINEARBE
Les opprinnelig artikkel- Jeg må tenke ut hva kunden vil spørre om. For eksempel vil kunder ikke bare spørre om hva de skal gjøre for at barnet deres skal få et bankkort, de vil for eksempel spørre om bankkort til «poden», «kidden» eller «glunten». Aurora har lært seg å forstå både dialektord og slangord, forteller By til HK-Nytt.
Den digitale assistenten klarer nå å besvare 87 prosent av spørsmålene kundene stiller. Hva med de siste 13 prosentene? Det tar By og kollegene hans på kundesenteret seg av.
GØRRKJEDELIG RUTINEARBE