NJF-magasinet
21.11.2018
EU har foreslått at ekspressbussruter over 100 kilometer i luftlinje fritt kan etableres. Samferdselsdepartementet foreslår om å sette grensa ved halvparten. Det får lederen av Bilpersonalets landsråd til å reagere.
I dag kan fylkeskommunene sette foten ned dersom de mener etableringen av planlagte ekspressbusser ødelegger for lokale bussruter.
I høringsforslaget er det nettopp avviklingen av fylkeskommunene til fordel for større regioner som blir benyttet som argument for at det skal bli enklere å etablere denne type bussruter.
Nå er det nemlig departementet selv som kan avgjøre om slike kommersielle ekspressruter kan etableres dersom de krysser fylkesgrensene. De større regionene vil derfor kunne definere større områder og dermed lengre ruter som lokaltrafikk etter fylkessa
Les opprinnelig artikkelI høringsforslaget er det nettopp avviklingen av fylkeskommunene til fordel for større regioner som blir benyttet som argument for at det skal bli enklere å etablere denne type bussruter.
Nå er det nemlig departementet selv som kan avgjøre om slike kommersielle ekspressruter kan etableres dersom de krysser fylkesgrensene. De større regionene vil derfor kunne definere større områder og dermed lengre ruter som lokaltrafikk etter fylkessa