Det tilsvarer en økning på hele 61 prosent. Tar man hele politietaten samlet under ett, jobber det nå nær 85 kommunikasjonsmedarbeidere her. Legges den gjennomsnittlige lønnsutgiften per årsverk i politietaten til grunn, tilsvarer det lønnskostnader på over 73 millioner kroner.
Men dette forhindrer ikke politiet fra å gå til ytterligere anskaffelser av ekstern kommunikasjonshjelp. I en kunngjøring på Doffin tidligere i år, kommer det frem at POD har inngått rammeavtaler med byråene Dinamo, Gambit Hill & Knowlton og Try Råd, om ekstern kommunikasjonshjelp. Rammeavtalen har en verdi på 15 millioner kroner.
- Kommunikasjon er et ansvarsområde som spenner vidt, og videre enn tidligere, skriver kommunikasjonsdirektør Hilde Ebeltoft-Skaugrud i POD, i en e-post til Politiforum.
Hun viser til at kommunikasjonsarbeidet i politiet er langt mer enn mediehåndtering.
POD slår ned på egne logoer for enheter i politiet: