NJF-magasinet
29.06.2022
Da anbudet på lokalbussene i Sarpsborg og Fredrikstad ble vurdert, var sikkerhet en del av totalvurderingen. - Sikkerheten vår burde ikke vært et forhandlingskort, mener bussjåførene.
Selskapet som vant anbudet for området rundt østfoldbyene Sarpsborg og Fredrikstad, starter kjøring i juli neste år. Vinneren Nobina skåret høyt på de fleste kriteriene selskapene ble vurdert etter. Men på «Kvalitet og funksjonalitet på bussmateriell», som var vektet 15 prosent, kom de dårligst ut. Sikkerheten i bussene var en del av dette kriteriet.
Det får bussjåfør Johnny Johnsen til å reagere. Han er ikke tvil om at bussene de vil få i det nye anbudet, er sikrere og bedre enn dem de kjører i dag. Det han stiller spørsmål ved, er hvordan sikkerheten vektes.
- Sikkerheten burde vært absolutt. Det burde vært krav om en sikker arbeidshverdag for sjåførene. Det burde vært en selvfølge. Så får alt det andre bli vurdert. Jeg skjønner at økonomi er viktig. Det er det vi og selskapene lever av. Men med absolutte sikkerhetskrav, ville det vært likt for alle
Les opprinnelig artikkelDet får bussjåfør Johnny Johnsen til å reagere. Han er ikke tvil om at bussene de vil få i det nye anbudet, er sikrere og bedre enn dem de kjører i dag. Det han stiller spørsmål ved, er hvordan sikkerheten vektes.
- Sikkerheten burde vært absolutt. Det burde vært krav om en sikker arbeidshverdag for sjåførene. Det burde vært en selvfølge. Så får alt det andre bli vurdert. Jeg skjønner at økonomi er viktig. Det er det vi og selskapene lever av. Men med absolutte sikkerhetskrav, ville det vært likt for alle