NJF-magasinet
29.06.2024
Flere fylkeskommuner kutter i busstilbudet for å spare penger. Dette går ut over både sjåfører og passasjerer - og miljøet.
I Buskerud skal fylkeskommunen spare 45 millioner kroner, og det er foreslått større og mindre kutt i busstilbudet i hele fylket. Mens det i Østfold legges opp til kutt i lokalbusstilbudet i helgene og på kveldstid.
Avtroppende direktør i Østfold Kollektivtrafikk (ØKT), Børre Johnsen, sier til Moss Avis at de må skjære ned kollektivtilbudet utenom skoleskyss med mellom 20 og 30 prosent. Og legger til: «Det eneste jeg kan love, er at busstilbudet blir dårligere».
Færre hele stillinger
- Det sjåførene er mest redde for, er at stillingsprosenten skal gå ned. Vi vet ikke hvordan det vil se ut. Foreløpig ser det ut til at det går unngå de store kuttene. Men det kan bli flere prosentstillinger, og det ønsker vi ikke, sier Per Morten Gjemble, nestleder i Norsk Jer
Les opprinnelig artikkelAvtroppende direktør i Østfold Kollektivtrafikk (ØKT), Børre Johnsen, sier til Moss Avis at de må skjære ned kollektivtilbudet utenom skoleskyss med mellom 20 og 30 prosent. Og legger til: «Det eneste jeg kan love, er at busstilbudet blir dårligere».
Færre hele stillinger
- Det sjåførene er mest redde for, er at stillingsprosenten skal gå ned. Vi vet ikke hvordan det vil se ut. Foreløpig ser det ut til at det går unngå de store kuttene. Men det kan bli flere prosentstillinger, og det ønsker vi ikke, sier Per Morten Gjemble, nestleder i Norsk Jer