Optikeren
06.09.2021
Et selskap er i virkeligheten menneskene som jobber der - deres kunnskaper, evner og ikke minst deres relasjoner.
Da er det viktig å ta inn over seg at de gamle ideene om medarbeiderlojalitet ikke gjelder lenger. Kunnskapen er bærbar, og bruken er ikke begrenset til et smalt spesialfelt eller en bransje. På en måte er kunnskapsarbeidere mer å regne som uavhengige kontraktører enn som ansatte. De verdsetter sin kunnskap og kompetanse og anerkjennelsen som følger med, i like stor grad som, om ikke mer enn, jobbene sine. De forventer god kompensasjon for arbeidet sitt og insisterer på en mye større grad av autonomi, selvledelse og respekt. De responderer bedre på prestasjonsstandarder knyttet til egen ekspertise enn på disiplin og krav som pålegges ved tradisjonell ledelse.
Selv fikk jeg kjenne på hva det vil si å lede en kunnskapsorganisasjon på slutten av 1980-tallet. Det ble en langt større overgang enn jeg hadde trodd med solid bakgrunn fra ledelse i handels- og industriselskaper. Lærekurven ble bratt og spennende. Etter det har utvikling og lederskap av kunnskapsarbeidere vært et område jeg har hatt stor interesse av å utforske. De fleste organisasjoner beveger seg i retning kunnskapsorganisasjoner. Innslaget av kunnskap som styrende ressurs er stadig økende, og den som veier tyngst ved
Gå til medietSelv fikk jeg kjenne på hva det vil si å lede en kunnskapsorganisasjon på slutten av 1980-tallet. Det ble en langt større overgang enn jeg hadde trodd med solid bakgrunn fra ledelse i handels- og industriselskaper. Lærekurven ble bratt og spennende. Etter det har utvikling og lederskap av kunnskapsarbeidere vært et område jeg har hatt stor interesse av å utforske. De fleste organisasjoner beveger seg i retning kunnskapsorganisasjoner. Innslaget av kunnskap som styrende ressurs er stadig økende, og den som veier tyngst ved