AddToAny

Om lærerrollen

Om lærerrollen
Ekspertgruppa om lærerrollen har kommet med sin rapport - i bokform. Her blir den vurdert i et utdanningshistorisk perspektiv. Hvordan kan en vekke til live følelsen av et profesjonsfellesskap blant lærerne?
Hva skjer når lærernes praksis formes av praksis - og hvor ble det av elevene i alt mylderet?



«Alle har gått på skolen (... ) derfor er jo alle eksperter på hvordan ting skal gjøres på skolen. » Det er en av de intervjuede lærerne som sier dette i lærerrolleutvalgets rapport (s. 199). Alle tør mene noe om lærerrollen, for alle har observert læreren fra skolepulten gjennom en årrekke, og mange har dertil senere foreldreerfaringer å bygge på, de mener å vite hvordan lærerrollen har endret seg over generasjoner. Lærerprofesjonen er ikke som andre profesjoner. Der eksempelvis leger og advokater baser sin profesjonsutøvelse på tilbakeholdt og kodet kunnskap eller streng redskapssertifisering, ligger det til læreren å åpne sitt kunnskapsskrin og gi av alt hva hun har tilegnet seg av kunnskaper og innsikt gjennom tre, fire og snart fem års yrkesutdanning. Slik skal lærerrollen svare til «summen av de forventninger og normer» som er knyttet til lærerens oppgaver og stilling, og her er en rekke interessenter som skal ha sine ønsker oppfylt, men først og fremst skal elevens læring, utvikling og dannelse sikres.

Det var dette komplekse saksfeltet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen inviterte ekspertgruppen til å gå inn i da han på bakgrunn av læreropprør og uro i skolen utnevnte utvalget sommeren 2015. Selv om vi alle er eksperter på lærerrollen, eller heller nettopp derfor, trengte vi en autoritativ utredning nå. Ti kloke hoder fra forskning og akademia ble bedt om å gi et kunnskapsgrunnlag til forståelsen av lærerrollen i dag under perspektiv av de endringer rollen historisk har gjennomgått. Det har blitt en velskrevet, godt dokumentert og strukturert bok på ni kapitler og 250 sider. Jeg må innrømme at da jeg hørte om gruppas sammensetning første gang, så tenkte jeg: jaha, her var mange skarpe og kyndige folk, men også faglige bestemte, tilhørende sine respektive forskningsfelt og disipliner - gadd vite om de klarer å komme fram til en enhetlig og sammenhengende rapport og med entydige anbefalinger. Det er langt fra alle ekspertgrupper som mestrer det, ofte er rapportene deres mer for antologier å regne, fragmenterte og springende uten sammenbindende analyse. Men når utvalgets rapport, utgitt som bok, nå foreligger, ja, så viser den at utvalget har mestret utfordringen. Selvsagt skinner det gjennom her og der at det er et kompromissprodukt, men det går en sammenbindende linje gjennom boken ved at man hele tiden analyserer lærerne som en profesjon under endring.

Boken tar for seg reformutviklingen i skolen og lærerutdanning, styring og regulering av lærerollen, rekruttering og lønnsendringer, analyse av lærernes undervisningspraksis, skoleledelse og lærerfellesskapet, og endelig presenteres en delundersøkelse av lærernes egne oppfatninger av rollen. Hvert enkelt kapittel gir verdifulle delinnsikter, de kan bygge på egne analyser, eget intervjumateriale eller syntetiserende kunnskapsoversikter. I spenningen mellom det
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt