BUSKAP
02.05.2016

Offentlighetsloven gir regler om innsyn i offentlig virksomhet. Denne loven er svært viktig for bevaring av demokratiet. Den gir berørte parter mulighet for en kontroll, den gir oss borgere rettssikkerhet og gjør offentlig virksomhet til en informasjonsbank.
Offentlighetsloven skal altså legge til rette for bruk av offentlig informasjon ut over den enkelte sak den er opparbeidet gjennom. Formålet med loven er å legge til rette for at offentlig virksomhet er åpen og gjennomsiktig for derved å kunne styrke informasjons- og ytringsfriheten, den demokratiske deltakinga, rettssikkerheten for den enkelte, tilliten til det offentlige og kontrollen fra oss utenfor den enkelte sak (allmennheten).
Loven skal altså legge til rette for bruk av offentlig informasjon, jf. § 1.
Virkeområdet Loven gjelder for offentlige organer som staten, fylkeskommuner og kommuner og andre rettssubjekter i saker der de treffer enkeltvedtak eller utarbeider forskrifter. Loven gjelder også for selvstendige rettssubjekter der stat eller kommune direkte eller indirekte har en eierandel som gir mer enn halvparten av stemmene i det øverste organet til rettssubjektet.
Hovedregelen Alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn, jf. § 3. Alle kan kreve innsyn. Et eventuelt unntak fra denne hovedregelen må ha hjemmel i offentlighetsloven, i annen lov eller forskrift. Krav om innsyn i et saksdokument, journal eller lignende register må fremmes overfor organet. På tross av denne hovedregel finnes det vilkår for innsyn:
Kravet om innsyn må gjelde et «dokument» Dette dokumentet må ha et innhold som gjør det til et saksdokument for dette forvaltningsorganet som har et visst ansvarsområde/virksomhet Dokumentet må være opprettet som eget dokument (ferdigstilt) Nærmere om innsyn i «journaler og lignende register» Med journal sikter loven til den løpende o
Gå til medietLoven skal altså legge til rette for bruk av offentlig informasjon, jf. § 1.
Virkeområdet Loven gjelder for offentlige organer som staten, fylkeskommuner og kommuner og andre rettssubjekter i saker der de treffer enkeltvedtak eller utarbeider forskrifter. Loven gjelder også for selvstendige rettssubjekter der stat eller kommune direkte eller indirekte har en eierandel som gir mer enn halvparten av stemmene i det øverste organet til rettssubjektet.
Hovedregelen Alle saksdokumenter i offentlig virksomhet er åpne for innsyn, jf. § 3. Alle kan kreve innsyn. Et eventuelt unntak fra denne hovedregelen må ha hjemmel i offentlighetsloven, i annen lov eller forskrift. Krav om innsyn i et saksdokument, journal eller lignende register må fremmes overfor organet. På tross av denne hovedregel finnes det vilkår for innsyn:
Kravet om innsyn må gjelde et «dokument» Dette dokumentet må ha et innhold som gjør det til et saksdokument for dette forvaltningsorganet som har et visst ansvarsområde/virksomhet Dokumentet må være opprettet som eget dokument (ferdigstilt) Nærmere om innsyn i «journaler og lignende register» Med journal sikter loven til den løpende o