Din Hørsel
05.04.2019
Trøndere må i en periode belage seg på lengre ventetid. Til gjengjeld slipper de å måtte ta regningen for tilpasning av høreapparater selv.
Dette er resultatet av at Helse Midt-Norge (HMN) har hatt en gjennomgang av regelverk og pasientens rettigheter. HLF har engasjert seg tungt i denne prosessen både sentralt og lokalt, og siden nyttår har det vært flere medieoppslag. Her er litt om bakgrunnen for saken:
Sammenlignet med resten av landet har hørselsomsorgen i Midt-Norge vært driftet av mange frittstående audiografer, ikke minst på grunn av at audiografutdanningen ligger i Trondheim. Både fastleger og ørenese-hals-spesialister har nærmest rutinemessig gjennom årene henvist pasienter til de 24 private audiografene i Trøndelag i stedet for å henvise til hørselssentral/avtalespesialist.
IKKE GRATIS HOS PRIVATE
Særlig for hørselshemmede i utkantstrøk har dette gitt innsparinger i form av reisevei og ventetid. Til gjengjeld har de betalt for audiograftjenester og hjelpemidler som de ellers kunne fått gratis. Nav dekker høreapparatet, utredning og tilpasning av høreapparater mot en egenandel når tjenestene gis i offentlig regi via hørselssentral, avtalespesialist (ønhleger) eller audiograf ansatt hos avtalespesialist.
«LOVSTRIDIG PRAKSIS»
På nyåret kom en innstramming av det HMN omtaler som en «uheldig og lovstridig praksis av gjeldende avtaleverk». Avtalespesialistene måtte nå avslutte samarbeidet med private audiografer uten ansettelsesforhold for å kunne beholde retten til refusjon. Den bet
Gå til medietSammenlignet med resten av landet har hørselsomsorgen i Midt-Norge vært driftet av mange frittstående audiografer, ikke minst på grunn av at audiografutdanningen ligger i Trondheim. Både fastleger og ørenese-hals-spesialister har nærmest rutinemessig gjennom årene henvist pasienter til de 24 private audiografene i Trøndelag i stedet for å henvise til hørselssentral/avtalespesialist.
IKKE GRATIS HOS PRIVATE
Særlig for hørselshemmede i utkantstrøk har dette gitt innsparinger i form av reisevei og ventetid. Til gjengjeld har de betalt for audiograftjenester og hjelpemidler som de ellers kunne fått gratis. Nav dekker høreapparatet, utredning og tilpasning av høreapparater mot en egenandel når tjenestene gis i offentlig regi via hørselssentral, avtalespesialist (ønhleger) eller audiograf ansatt hos avtalespesialist.
«LOVSTRIDIG PRAKSIS»
På nyåret kom en innstramming av det HMN omtaler som en «uheldig og lovstridig praksis av gjeldende avtaleverk». Avtalespesialistene måtte nå avslutte samarbeidet med private audiografer uten ansettelsesforhold for å kunne beholde retten til refusjon. Den bet