Din Hørsel
07.11.2025
Hva driver de egentlig med der i Oslo - i Hørselsforbundet? Hvordan jobber de? Din Hørsel har invitert seg selv inn på bakrommet.
Den som tror det er lett å komme på trykk eller på lufta som frivillig organisasjon, må tro om igjen. Hørselsforbundet er en av 90 organisasjoner i paraplyorganisasjonen Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), som kjemper om oppmerksomhet. I hele Norge fins det faktisk 50.000 ulike organisasjoner.
Å selge hørsel
Konkurransen om mediesynlighet er beintøff, vet Hørselsforbundets kommunikasjonsrådgiver Marit O. Bromark. Hver tirsdag inviterer hun fire kolleger til et timelangt synlighetsmøte i forbundets nyinnflyttede lokaler i Wergelandsveien.
Hvilke saker kan løftes de neste ukene? Har Hørselsforbundet aktuelle tall eller nyheter som kan vekke journalistenes interesse? Har lokallagene aktiviteter eller saker de kan tipse lokale redaksjoner om?
Rundt bordet har Bromark med seg generalsekretær Inger Helene Venås, markeds- og kommunikasjonssjef Elise Nyborg Eriksen, fagsjef hørsel, Steinar Birkeland, og Ragnhild S. Støkket, leder for samfunn og politikk. De fem utgjør et slags kontrolltårn, som skal forsøke å få hørsel gjennom lydmuren.
Ifølge medieovervåkningselskapet Retriever Norge har Hørselsforbundet så langt i år vært nevnt i mer enn 700 medieoppslag, på trykk, nett, i radio og TV. Det kan gå mot ny rekord.
Kommunikasjonsavdelingen merker en ny trend. - Ofte må vi mase på journalistene for å selge inn hørselssaker. Nå opplever vi at redaksjoner uoppfordret tar kontakt, fordi de vil belyse et eller annet hørselstema. Da sender journalistene spørsmål og ber om fakta og tall, og aller helst vil de ha hjelp til å finne en person med en god historie. De store redaksjonene har i år vært opptatt av tinnitus. Det er bra, for det angår så mange. Hørsel er blitt hot, konstaterer Bromark, som har mange års erfaring som journalist.
Faktabasert informasjon
Eriksen underst
Gå til medietÅ selge hørsel
Konkurransen om mediesynlighet er beintøff, vet Hørselsforbundets kommunikasjonsrådgiver Marit O. Bromark. Hver tirsdag inviterer hun fire kolleger til et timelangt synlighetsmøte i forbundets nyinnflyttede lokaler i Wergelandsveien.
Hvilke saker kan løftes de neste ukene? Har Hørselsforbundet aktuelle tall eller nyheter som kan vekke journalistenes interesse? Har lokallagene aktiviteter eller saker de kan tipse lokale redaksjoner om?
Rundt bordet har Bromark med seg generalsekretær Inger Helene Venås, markeds- og kommunikasjonssjef Elise Nyborg Eriksen, fagsjef hørsel, Steinar Birkeland, og Ragnhild S. Støkket, leder for samfunn og politikk. De fem utgjør et slags kontrolltårn, som skal forsøke å få hørsel gjennom lydmuren.
Ifølge medieovervåkningselskapet Retriever Norge har Hørselsforbundet så langt i år vært nevnt i mer enn 700 medieoppslag, på trykk, nett, i radio og TV. Det kan gå mot ny rekord.
Kommunikasjonsavdelingen merker en ny trend. - Ofte må vi mase på journalistene for å selge inn hørselssaker. Nå opplever vi at redaksjoner uoppfordret tar kontakt, fordi de vil belyse et eller annet hørselstema. Da sender journalistene spørsmål og ber om fakta og tall, og aller helst vil de ha hjelp til å finne en person med en god historie. De store redaksjonene har i år vært opptatt av tinnitus. Det er bra, for det angår så mange. Hørsel er blitt hot, konstaterer Bromark, som har mange års erfaring som journalist.
Faktabasert informasjon
Eriksen underst


































































































