Optikeren
06.09.2021
Optometristudentene som begynner på bachelor i optometri høsten 2021, starter i et utdanningsløp hvor studieplanen og tilhørende emner og innhold er revidert og oppdatert.
Siden høsten 2017 har det pågått et nasjonalt arbeid for å utvikle retningslinjer for alle helse- og sosialfaglige utdanninger i Norge (RETHOS-prosjektet, les også mer om dette i Optikeren nr. 4, 2018). Retningslinjene skal definere sluttkompetansen til alle uteksaminerte kandidater med disse utdanningene og skal sikre en minstestandard. En del av kompetansene skal videre være felles på tvers av alle utdanninger innen helse- og sosialfag. Disse omfatter kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen kommunikasjon og samhandling, juridiske rammer og etikk, innovasjon, kunnskapsbasert praksis og digital kompetanse, samt ivaretagelse av barn og unges behov for behandling og/eller tjenester. Studentene skal blant annet lære mer om inkludering, pasienters medvirkning og rettigheter, sosiale og helsemessige problemer, kunnskap om ulike gruppers rettigheter, risikovurdering, veilednings- og kommunikasjonskompetanse, kunnskapsformidling, samhandling og etiske problemstillinger.
Optikerutdanningen har ikke vært rammeplanstyrt etter at vi gikk bort fra rammeplan for ingeniørutdanning i 2003, men som helsefaglig utdanning er nå også optikerutdanningen omfattet av RETHOS- arbeidet. Dette betyr
Gå til medietOptikerutdanningen har ikke vært rammeplanstyrt etter at vi gikk bort fra rammeplan for ingeniørutdanning i 2003, men som helsefaglig utdanning er nå også optikerutdanningen omfattet av RETHOS- arbeidet. Dette betyr