Medlemsundersøkelser er svært viktige for en profesjonsforening som NTF, og den viktigste kanalen for tilbakemeldinger direkte fra deg som medlem. Vi trenger å vite hva du er opptatt av, hva du er fornøyd og misfornøyd med, slik at vi kan ta det med oss videre i det daglige arbeidet så vel som i arbeidet med strategisk plan og arbeidsprogram.
Figur 1. I hvor stor grad er du enig i følgende utsagn?
NTF har gjennomført medlemsundersøkelser hvert femte år siden 2000. I 2000 og 2005 ble undersøkelsene gjennomført som telefonintervjuer. I 2010 ble metoden endret for å kunne utvide utvalget av respondenter, og for å gi alle medlemmer mulighet til å svare på undersøkelsen. Undersøkelsen sendes nå ut til alle medlemmer per e-post. Vi er opptatt av å fange opp endringer over tid, men siden undersøkelsene fra 2000 og 2005 er metodologisk annerledes enn de fra 2010 og 2015, vil vi her først og fremst sammenligne resultatene fra de to sistnevnte.
Vi vil fokusere på spesielle temaer knyttet til bestemte satsningsområder. Denne gangen har vi derfor spurt om NTFs kommunikasjonsarbeid og juridisk medlemsrådgivning, i tillegg til spørsmål om tilhørighet, tilfredshet med NTFs tjenester, medlemstilbud, kurs og etterutdanning.
Metode og svarprosent
Undersøkelsen ble sendt ut til 5 673 medlemmer per e-post. Av disse er det ca. 4 800 som er yrkesaktive. Det var 2 272 respondenter som svarte på deler av undersøkelsen (40 %), mens antallet som gjennomførte hele undersøkelsen var 1 812 (32 %). Til sammenligning var svarprosenten i 2010 41 %. Av de som svarte er 51 % menn og 49 % kvinner. Det var 57 % av respondentene som hadde sin hovedbeskjeftigelse i privat praksis, mens 28 % jobber i offentlig tannhelsetjeneste.
Vi skulle selvsagt ønske at svarprosenten hadde vært høyere. Vi vil derfor forsøke å