De mener Nortura har en kjempejobb å gjøre for å styrke sau og lams posisjon i markedet, og derigjennom sikre produsentene langt bedre priser i markedet.
Vil ha restrukturering
«Det er overhodet ikke akseptabelt at en som leverer 1000 kilo sauekjøtt, får betalt 450 kroner for 30 søyer, eller 0,45 kroner per kilo fra markedet. Det er skammelig, Norturas styre og konsernledelse!», skrev de fem i et åpent brev til Norturas konsernsjef Anne Marit Panengstuen i juli.
En av dem - tidligere leder i Norturas verdikjedeutvalg for sau, Ivar Slettemoen fra Hallingdal - utdypet kritikken i Bondebladet på tampen av juli.
Kritikernes hovedpoeng er at Nortura - før ny industristruktur spikres - må etablere en ny strategi for lam som gjelder for 365 dager i året.
Innleggsforfatterne vil ha på plass en restrukturering av hele den norske sau- og lammeindustrien, og der sauebondens lønnsomhet settes i sentrum.
Jobber med eksisterende plan
Nå svarer Panengstuen på kritikken, og viser da til de tiltak Nortura allerede gjør for å forsøksvis styrke økonomien til Norturas saueprodusenter.
Det handler om effektivisert industristruktur, samt redusere overkapasitet og kostnader. Nortura ser med andre ord ikke behov for å lage en ny strategi for å styrke norsk sau og lams posisjon i markedet 365