Kontekst
21.10.2020
Hvis opphavere tar betalt for brukeres privatkopiering fra en strømmetjeneste og samtidig får vederlag over statsbudsjettet, kan dette være i strid med prinsippet om rimelig vederlag.
I betenkning gjort på oppdrag fra Kulturdepartementet, oppfordrer jussprofessor Ole-Andreas Rognstad departementet til å se på den norske vederlagsmodellen for privatkopiering. Rognstad peker på flere problematiske sider ved modellen, blant annet at rettighetshavere kan tenkes å få dobbelt betalt når de har inngått avtaler om vederlag for privatkopiering fra strømmetjenester som Spotify. Dette gjelder alle rettighetshavere, altså både plateprodusenter, utøvere og opphavspersoner.
Les mer- Dobbeltbetalingen ligger i at hvis en rettighetshaver krever et vederlag fra Spotify for en nedlastingsfunksjon i strømmetjenesten (en såkalt offline-modus-funksjon, journ.anm.), vil det kunne innebære en dobbeltbetaling, fordi vederlag for privatkopiering skal dekkes av privatkopieringsordningen vi har i Norge, forklarer Rognstad til Musikkultur.
Etter EU-domstolens praksis skal privatkopieringsordningen ha fort