Du eier ditt kreative uttrykk
Med en nettside, i motsetning til tredjeparts sosiale medier som Facebook, er du selv eier av det kreative uttrykket du skaper.
- Du tar eierskap til navnet ditt og har full kontroll over hvilken opplevelse du ønsker å gi de besøkende. Det betyr en mulighet for en mer kraftfull og tydelig identitet, uten de potensielle begrensningene som for eksempel Facebook kan gi. Du er rett og slett din egen redaktør og godkjenner ditt eget innhold. Er du i sjangeren Black Metal kan du ha så mange bloddryppende grisehoder du vil - eller fargesprakende elementer hvis du driver med tyggegummipop. Det er ditt valg.
Få informasjon om fansen din
På lang sikt er det også viktig for artister å ta eierskap til eget innhold, trafikk og brukerdata. Du bør se på nettsiden din som en «hub» - et sentrum for alt du vil kommunisere.
- Hvordan finner folk fram til informasjon i dag? De søker stort sett på Google. Som artist vil du sørge for at det er din side som dukker opp først i søkeresultatene. Da må du jobbe aktivt med å ha det mest relevante innholdet. Det kan du for eksempel gjøre ved å kjøpe annonser gjennom Google Adwords, slik at du kommer opp på de riktige søkeordene.
Må ha: Strategisk merkevarerådgiver Anders Bakke Ingebrigtsen mener at alle seriøse artister må ha en hjemmeside.
Christoffer Krook
Foruten god merkevarebygging av artisten på