Din Hørsel
21.02.2020
Å ha nedsatt hørsel kan være utfordrende. I tillegg er det ofte vanskelig å orientere seg i et tjenestetilbud som består av mange offentlig og private aktører.
Nav Hjelpemiddelsentral er en instans som kan bistå med mye.
Flere venter ofte lenge før de gjør noe med sitt ervervede hørselstap, mens andre har hørt dårlig hele sitt liv. Audiografen er den man gjerne kommer først i kontakt med for tilpasning av høreapparater, mens noen har fått operert inn cochlea implantat (CI). For mange er ikke alltid høreapparat eller CI nok til å kunne fungere godt i barnehage, skole, utdanning, arbeidsliv, fritid eller sosialt.
Elisabeth Svinndal (2018) fant at det er et underforbruk av hjelpemidler og annen tilrettelegging som kan øke risikoen for utmattelse blant arbeidstakere med nedsatt hørsel. I tillegg er det for lite oppmerksomhet på forebygging av utmattelse hos mennesker med nedsatt hørsel. Tjenestetilbudet innen hørselsområdet ser heller ikke ut til å være godt nok kjent, selv om både offentlige og private aktører kan hjelpe.
Venter for lenge
Nav hjelpemiddel
Gå til medietFlere venter ofte lenge før de gjør noe med sitt ervervede hørselstap, mens andre har hørt dårlig hele sitt liv. Audiografen er den man gjerne kommer først i kontakt med for tilpasning av høreapparater, mens noen har fått operert inn cochlea implantat (CI). For mange er ikke alltid høreapparat eller CI nok til å kunne fungere godt i barnehage, skole, utdanning, arbeidsliv, fritid eller sosialt.
Elisabeth Svinndal (2018) fant at det er et underforbruk av hjelpemidler og annen tilrettelegging som kan øke risikoen for utmattelse blant arbeidstakere med nedsatt hørsel. I tillegg er det for lite oppmerksomhet på forebygging av utmattelse hos mennesker med nedsatt hørsel. Tjenestetilbudet innen hørselsområdet ser heller ikke ut til å være godt nok kjent, selv om både offentlige og private aktører kan hjelpe.
Venter for lenge
Nav hjelpemiddel