Utdanning
10.05.2024
Hvem er tjent med en samfunnsutvikling der verdien av et barn skal ligge i fremtidig inntjeningsevne? I hvert fall ikke barna.
Kronikk av Hanne Høglind
barnehagelærer
Anita Remmen
barnehagelærer
Kjersti Bernes Drageide Royne Berget Palma Kleppe Vi i Barnehageopprøret blir både provoserte og oppgitt når utdanningen, faget og kunnskapen blir forsøkt kneblet og nærmest underkjent av ekspertutvalget som ble valgt ut til å skrive rapporten «Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn».
Hvorfor? Jo: Utvalgsmedlemmene har hverken lærerutdanning eller praksiserfaring fra barnehage eller skole. Opplevelsen vår er at kompetansen, erfaringen, fagautonomien, metodeansvaret og handlingsrommet dyktige fagfolk har, snevres inn. Det i takt med økende krav og forventninger til at innholdet i barnehagen og skolen skal bidra til sosial utjevning og mobilitet for å oppnå en samfunnsøkonomisk gevinst i framtida. Tiltakene utvalget her foreslår, vil få merkbar
Gå til medietbarnehagelærer
Anita Remmen
barnehagelærer
Kjersti Bernes Drageide Royne Berget Palma Kleppe Vi i Barnehageopprøret blir både provoserte og oppgitt når utdanningen, faget og kunnskapen blir forsøkt kneblet og nærmest underkjent av ekspertutvalget som ble valgt ut til å skrive rapporten «Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn».
Hvorfor? Jo: Utvalgsmedlemmene har hverken lærerutdanning eller praksiserfaring fra barnehage eller skole. Opplevelsen vår er at kompetansen, erfaringen, fagautonomien, metodeansvaret og handlingsrommet dyktige fagfolk har, snevres inn. Det i takt med økende krav og forventninger til at innholdet i barnehagen og skolen skal bidra til sosial utjevning og mobilitet for å oppnå en samfunnsøkonomisk gevinst i framtida. Tiltakene utvalget her foreslår, vil få merkbar