- Figurteater assosieres hos de fleste med barneteater. Det er intet galt i det, men det er så mye mer.
Forholdsvis ny
Lindgren tar imot Kontekst i atelieret hans i en nedlagt skateboardfabrikk på Nesodden. Nede i underetasjen skaper han sine kreasjoner.
Lokalet ser imidlertid mest ut som et sveiseverksted med store, gamle maskiner. Det er lyst og ryddig.
Midt på et bord har Lindgren lagt ut figurene fra forestillingen EPP, basert på Axel Jensens bemerkelsesverdige science fiction-roman. Forestillingen hadde premiere i september med Oslo Sinfonietta under Ultimafestivalen.
Figurene er fantasifulle, futuristiske og robotaktige, gjerne med «gale» proporsjoner. Alle figurene har levende ansikter med et uutgrunnelig uttrykk som gjør det enkelt for publikum å tillegge figurene en rekke følelser og uttrykk.
- Mitt utgangspunkt for å lage figurene stammer fra tegning og modellering. Målet er at ansiktene skal ha uttrykksfulle kvaliteter akkurat som billedkunst. Figurteater kan ofte være karikert. Jeg vil bake inn psykologi, legge inn flere lag.
Lindgren begynte for alvor med figurteater først i 2015.
Hans første prosjekt med Theatre Corpus var forestillingen Den frie kjærlighets by, en satire over Kristianiabohemen av Edvard Munch i 2017.
Til sammen har han laget fem forestillinger, blant annet Simplicissimus fra 2021 som tok utgangspunkt i det München-baserte satiremagasinet ved samme navn. Forestillingen var et samarbeid med Teater Innlandet er spilt 38 ganger i Norge og Sverige, og kom nylig tilbake fra et gjestespill i München.
Fra vanlig teater til figurteater
Lindgren er utdannet som scenograf og kostymedesigner ved Central St. Martins i L