NTL-magasinet
15.12.2018
Arbeidsmiljøundersøkelsen i Nav viser stor arbeidsbelastning og -press. De ansatte på Nav Søndre Nordstrand ønsker tydelig prioritering av hva de skal gjøre.
- Vi kjenner oss godt igjen i det som arbeidsmiljøundersøkelsen fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) forteller om de store Nav-kontorene, sier Gunhild Presthus og Naila Faruque, NTL-tillitsvalgt og vara hos Nav Søndre Nordstrand, et av de store Nav-kontorene med sine 150 ansatte.
AFI gjennomførte våren 2018 en arbeidsmiljøundersøkelse blant ansatte i Nav, med vekt på belastningsfaktorer i arbeidsmiljøet og sammenhenger mellom sykefravær og arbeidsmiljø. Undersøkelsen peker på arbeidsbelastning og arbeidspress som en stor utfordring.
Folk fra hele verden. Søndre Nordstrand er en av de innvandrertette bydelene i Oslo. De tillitsvalgte anslår at innvandrerbefolkningen utgjør opp mot 60 prosent. Her bor det folk fra hele verden. Mange har lav utdanning, dårlige språkkunnskaper og mestrer i liten grad moderne teknologi. De to NTL-tillitsvalgte anslår at opp mot 20 prosent av brukerne ikke klarer å kommunisere digitalt, slik regjeringen forutsetter.
Samtidig er Nav på landsbasis midt i en storstilt digitaliseringsprosess. Regjeringen forutsetter at digital samhandling skal være hovedregelen for kontakt mellom bruker og forvaltning. Politikerne forventer at ny teknologi skal være tidsbesparende. Men i Søndre Nordstrand har de ikke merket så mye til det.
Trenger individuell veiledning. - Når norskkunnskapene er dårlige, trenger brukerne mer veiledning. De vil ikke kunne svare over nett eller telefon, men ha behov for flere samtaler, mer oppmøte og hjelp til å fylle ut skjemaer. Da hjelper det ikke at de digitale systemene er kjempefine og fungerere godt, sier Presthus.
- Folk møter opp i publikumsmottaket og opplever at vi avviser dem når vi sier at de kan sende søknader hjemmefra. Eller de forstår ikke helt når vi sender beskjeder, og så møter
Les opprinnelig artikkelAFI gjennomførte våren 2018 en arbeidsmiljøundersøkelse blant ansatte i Nav, med vekt på belastningsfaktorer i arbeidsmiljøet og sammenhenger mellom sykefravær og arbeidsmiljø. Undersøkelsen peker på arbeidsbelastning og arbeidspress som en stor utfordring.
Folk fra hele verden. Søndre Nordstrand er en av de innvandrertette bydelene i Oslo. De tillitsvalgte anslår at innvandrerbefolkningen utgjør opp mot 60 prosent. Her bor det folk fra hele verden. Mange har lav utdanning, dårlige språkkunnskaper og mestrer i liten grad moderne teknologi. De to NTL-tillitsvalgte anslår at opp mot 20 prosent av brukerne ikke klarer å kommunisere digitalt, slik regjeringen forutsetter.
Samtidig er Nav på landsbasis midt i en storstilt digitaliseringsprosess. Regjeringen forutsetter at digital samhandling skal være hovedregelen for kontakt mellom bruker og forvaltning. Politikerne forventer at ny teknologi skal være tidsbesparende. Men i Søndre Nordstrand har de ikke merket så mye til det.
Trenger individuell veiledning. - Når norskkunnskapene er dårlige, trenger brukerne mer veiledning. De vil ikke kunne svare over nett eller telefon, men ha behov for flere samtaler, mer oppmøte og hjelp til å fylle ut skjemaer. Da hjelper det ikke at de digitale systemene er kjempefine og fungerere godt, sier Presthus.
- Folk møter opp i publikumsmottaket og opplever at vi avviser dem når vi sier at de kan sende søknader hjemmefra. Eller de forstår ikke helt når vi sender beskjeder, og så møter