- Musikken skal helt ned i beina, sier hun.
- Lytt! Ikke trampe. Gå.
Barna finner plassene i halvsirkelen på gulvet, kjenner musikken som skal helt ned i beina.
Bygde skolen etter «musisk modell»
Majorstuen skole i Oslo i midten av november: Det er vanskelig å tro at dama som beveger seg målbevisst gjennom rommet går av med pensjon om noen uker. Edel Norheim var med da Majorstuen skole bygde opp den «musiske modellen» på 90-tallet, og har vært sentral både for musikkfaget og etableringen av satsingen Musikk på Majorstuen.
Hun er opprinnelig klarinettist og klarinettpedagog, og kom inn i skoleverket via kulturskolen.
Fundamentet for den musiske modellen var Jon-Roar Bjørkvolds bok Det musiske menneske. Tanken var at barna skulle få en estetisk opplevelse hver dag, og at skoledagen skulle oppleves som en helhet.
- Det skulle være en sammenheng mellom kunnskapene i fagene, forteller Edel Norheim.
På denne tida jobba hun atskillig mer tverrfaglig i musikktimene enn hun gjør i dag. Og dette er noe hun er opptatt av - at musikkfaget rommer så mye.
- Gruppedynamikk, sier hun.
- Musikkfaget handler også om det - det mangfoldige samspillet mellom elevene. Man kan egentlig stille seg spørsmålet: Hvilket fag er ikke bundet opp mot musikk? Kan du svare på det? I grunn handler musikk om alle fag. Det er derfor det er så berikende å holde på med dette, det er så mange bindeledd, samtidig som musikken har en egenverdi. Det må vi ikke glemme. Ordrytmer og noteverdier, stemmeklang, tonefall og tonehøy