HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
09.12.2022
Norlandia Hotel Group er i vekst og er blitt en betydelig operatør, både av egne hoteller og som driver av hoteller for de store hotellvaremerkene i Norge og Sverige. Totalt drifter de i dag rundt 30 hoteller. - Vi skal vokse fremover, men vi skal vokse lønnsomt. Lønnsomhet er viktigere enn vekst, sier adm. dir. Morten A. Kahrs.
Norlandia Hotel Group har vokst med nye, store hoteller i det siste, bl.a. Radisson Red Oslo Økern og Park Inn på Oslo Lufthavn, har dere tatt steget opp i en ny divisjon?
- Under pandemien kom Svein Arild Steen-Mevold inn i Adolfsen Group som leder for reiseliv og turisme, han er også styreleder i Norlandia Hotel Group. Sammen med Roger og Kristian Adolfsen ble Up North, hvor Steen-Mevold også er medeier, etablert som et instrument for vekst innen hotell, reiseliv og turisme.
Norlandia Hotel Group vil også i fremtiden ta hånd om driften av hotellene, også hoteller som eies av Up North. Vi har riktignok vært i vekst de siste 10 - 12 årene, men vi ønsket høyere aktivitet på vekst. Steen-Mevold har bakgrunn fra større konsern med hotelldrift og investeringer, mens vi har jobbet med både hotelldrift og utvikling i et mindre team. Tilsammen gir dette en god synergi, og gir oss i Norlandia Hotel Group mulighet til å spisse fokus mot hotelldrift, mens veksten fremover i hovedsak kommer fra Up North.
Vi har fått flere nye produkter inn i løpet av pandemien. Fra Up North har X Meeting Point, Victoria Thon Partner Hamar, Thon Hotel Partner Forum, Stavanger og Park Hotell Vossevangen kommet inn, alle fire driftes av Norlandia Hotel Group. Up North har også signert kontrakt med et nytt 220 roms hotell i Drammen som åpner i 2025, det kommer inn i samme modell. Ifjor sommer åpnet vi også Comfort Hotel Bodø, som er et nybygg. Vi åpnet under pandemien et totalrenovert Karl Johan Hotel og så er Radisson Red Oslo Økern åpnet i sommer. Dette er hoteller som ble signert før den nye strukturen ble til og hvor driften eies av Norlandia Hotel Group.
Har dere standardavtaler med eiere og franchiseholdere?
- Vi skriver franchiseavtaler med varemerkene og alle driftsselskapene vi er involvert i har et nærstående eierskap til Adolfsen Group. Adolfsen Group, som Norlandia Hotel Group er en del av, er en omfattende selskapsstruktur i forskjellige konsern, men generelt er vi åpne for å samarbeide med andre, så i noen tilfeller kan et selskap i Adolfsen Group eie selskapet 50/50, eller lignende. Vi prøver å gjøre det litt mindre komplisert ved å si at Norlandia Hotel Group stort sett driver alle hoteller i Adolfsen Group, uavhengig av hvordan eierskapet ser ut.
Vi har forskjellige typer avtaler med for eksempel Thon og Radisson, men uansett hvilket varemerke vi franchiser, har vi ansvar for alle medarbeiderne gjennom våre driftsselskaper, hvor de er ansatt.
Vi inngår ingen eksterne managementavtaler, kun hoteller med tilknytning til Adolfsen Group. For eksempel Park Hotel Vossevangen eier Adolfsen Group/ Up North 50 prosent av eiendommen, men Adolfsen Group/Up North eier driftsselskapet 100 prosent, og Norlandia Hotel Group drifter hotellet under en management avtale.
Er mange hotelleiere/-kjeder interessert i avtale med et driftsselskap som NHG?
- De fleste varemerkeholderne ønsker franchiseoperatører velkommen. For eksempel kommer Choice til å satse mer på franchisetagere fremover. Først konkurrerer vi om å få tak i et eller annet hotell, hvis vi lykkes med det må vi finne et passende varemerke, hvis det er nødvendig. Da er det markedssituasjonen som avgjør hvilket varemerke som kan passe inn, vi kan ikke alltid velge fritt.
Hvis vi for eksempel skal drive under Thon Hotels varemerke, blir det som et Thon Partner Hotel, vi driver per i dag ti slike.
Vi opererer under de samme krav til kvalitet og standard som kjedenes egne hoteller, gjestene skal ikke merke noen forskjell på et vanlig Thon Hotel og et Thon Partner Hotel. Manualene
Gå til mediet- Under pandemien kom Svein Arild Steen-Mevold inn i Adolfsen Group som leder for reiseliv og turisme, han er også styreleder i Norlandia Hotel Group. Sammen med Roger og Kristian Adolfsen ble Up North, hvor Steen-Mevold også er medeier, etablert som et instrument for vekst innen hotell, reiseliv og turisme.
Norlandia Hotel Group vil også i fremtiden ta hånd om driften av hotellene, også hoteller som eies av Up North. Vi har riktignok vært i vekst de siste 10 - 12 årene, men vi ønsket høyere aktivitet på vekst. Steen-Mevold har bakgrunn fra større konsern med hotelldrift og investeringer, mens vi har jobbet med både hotelldrift og utvikling i et mindre team. Tilsammen gir dette en god synergi, og gir oss i Norlandia Hotel Group mulighet til å spisse fokus mot hotelldrift, mens veksten fremover i hovedsak kommer fra Up North.
Vi har fått flere nye produkter inn i løpet av pandemien. Fra Up North har X Meeting Point, Victoria Thon Partner Hamar, Thon Hotel Partner Forum, Stavanger og Park Hotell Vossevangen kommet inn, alle fire driftes av Norlandia Hotel Group. Up North har også signert kontrakt med et nytt 220 roms hotell i Drammen som åpner i 2025, det kommer inn i samme modell. Ifjor sommer åpnet vi også Comfort Hotel Bodø, som er et nybygg. Vi åpnet under pandemien et totalrenovert Karl Johan Hotel og så er Radisson Red Oslo Økern åpnet i sommer. Dette er hoteller som ble signert før den nye strukturen ble til og hvor driften eies av Norlandia Hotel Group.
Har dere standardavtaler med eiere og franchiseholdere?
- Vi skriver franchiseavtaler med varemerkene og alle driftsselskapene vi er involvert i har et nærstående eierskap til Adolfsen Group. Adolfsen Group, som Norlandia Hotel Group er en del av, er en omfattende selskapsstruktur i forskjellige konsern, men generelt er vi åpne for å samarbeide med andre, så i noen tilfeller kan et selskap i Adolfsen Group eie selskapet 50/50, eller lignende. Vi prøver å gjøre det litt mindre komplisert ved å si at Norlandia Hotel Group stort sett driver alle hoteller i Adolfsen Group, uavhengig av hvordan eierskapet ser ut.
Vi har forskjellige typer avtaler med for eksempel Thon og Radisson, men uansett hvilket varemerke vi franchiser, har vi ansvar for alle medarbeiderne gjennom våre driftsselskaper, hvor de er ansatt.
Vi inngår ingen eksterne managementavtaler, kun hoteller med tilknytning til Adolfsen Group. For eksempel Park Hotel Vossevangen eier Adolfsen Group/ Up North 50 prosent av eiendommen, men Adolfsen Group/Up North eier driftsselskapet 100 prosent, og Norlandia Hotel Group drifter hotellet under en management avtale.
Er mange hotelleiere/-kjeder interessert i avtale med et driftsselskap som NHG?
- De fleste varemerkeholderne ønsker franchiseoperatører velkommen. For eksempel kommer Choice til å satse mer på franchisetagere fremover. Først konkurrerer vi om å få tak i et eller annet hotell, hvis vi lykkes med det må vi finne et passende varemerke, hvis det er nødvendig. Da er det markedssituasjonen som avgjør hvilket varemerke som kan passe inn, vi kan ikke alltid velge fritt.
Hvis vi for eksempel skal drive under Thon Hotels varemerke, blir det som et Thon Partner Hotel, vi driver per i dag ti slike.
Vi opererer under de samme krav til kvalitet og standard som kjedenes egne hoteller, gjestene skal ikke merke noen forskjell på et vanlig Thon Hotel og et Thon Partner Hotel. Manualene


































































































