Erika LÃ3pez Prater var ansatt som adjungert professor, en slags universitetslektor, men med midlertidig ansettelse, ved Hamline University i Minnesota. Her underviste hun i emnet global kunsthistorie.
Universitetslektoren var klar over at det å vise bilder av hellige skikkelser kunne vekke anstøt hos noen studenter og tok sine forhåndsregler. Ifølge henne selv informerte hun studentene om at det ville bli vist bilder av eksempelvis profeten Muhammed og Buddha, og ba studenter som hadde motforestillinger om å dele dem med henne i forkant.
Ga studentene mulighet til å forlate rommet
Ingen ytret noen innvendinger. Før hun viste historiske bilder av Muhammed, advarte hun studentene om dette, og ga de som ønsket det tid og anledning til å skru av skjermen eller på annet vis forlate det digitale klasserommet. Studentene ble også informert om at øvelsen ikke var obligatorisk, slik at elever som ønsket å velge den bort stod fritt til å gjøre det.
Ifølge universitetets studentavis, The Oracle, som først omtalte saken, gjorde universitetslektoren et poeng ut av å adressere billedforbudet i islam. Særlig forbudet mot å avbilde profeten Muhammed da hun viste henholdsvis en persisk illustrasjon fra trettenhundretallet og et ottomansk maleri fra femtenhundretallet. Kort gjenfortalt forklarte hun for studentene at selv om mange islamske kulturer misliker figurative avbildninger generelt, og enhver avbildning av hellige skikkelser, så finnes det ikke én monolittisk islamsk kultur med samme syn på ett og alt.
Særlig i de