Å være scenograf kan innebære så mangt. Det siste året har hun tilbragt mye tid på Bryggens Museum i Bergen. Her forbredes en ny langvarig basisutstilling om middelalderarkeologi. Silje er hyrt inn for å jobbe med utstillingens dramaturgi, altså hvordan folk beveger seg i og opplever utstillingen.
- En viktig del av en slik utstilling er hvordan vi bruker sansene våre, for eksempel lukt, forklarer hun.
Scenografi - mer enn kulisser
Du har kanskje ikke sett Silje Sandodden Kise. Men det er godt mulig du har sett scenografien hennes - hvis du har vært på forestillinger på Den Nationale Scene (DNS) i Bergen, på Nordland Teater eller på Operaen i Oslo.
Nå sitter hun på kontoret sitt i Bergen og ser på en modell hun har laget av Grieghallen. En nøyaktig kopi av scenerommet. Det er her scenografien blir til helt i startfasen av et prosjekt.
- Et begrep jeg synes er bra, er scenografi som visuell regi eller visuell dramaturgi. Altså de visuelle, romlige og strukturelle grepene man gjør som former forestillingen og publikums oppfattelse av det de ser. Det er nok noe anmeldere eller publikum ikke nødvendigvis reflekterer over, sier Silje.
Jobber med detaljer: - Scenografi handler ikke bare om å bygge kulisser. For publikum setter det teaterstykket i en tid og et rom, enten abstrakt eller konkret. Det ideelle er hvis scenografien gir noe mer til publikum enn teksten sier, sier Silje Sandodden Kise. Her med modellen av scenen på Grieghallen.
Ingvild Festervoll Melien
Hun tar en tenkepause. For henne er scenografien i stadig endring og ikke noe som nødvendigvis er knyttet opp til et bestemt scenerom.
- Scenografien brukes på teater, i dans og opera, både med og uten manus. Det kan være en form for installasjon i et kunstrom eller det kan være kunst i seg selv, løsrevet fra rommet. Sistnevnte kan jo egentlig være hvor som helst, ute i det offentlige rom eller i private hjem.
Silje synes det kan være vanskelig å si når noe opphører å være scenografi.
- Jeg har sett eksempler på forestillinger som kun er scenografiske, altså der det ikke er noen aktører. Jeg vil si at scenografi er en måte å bruke den visuelle kunsten sine grep