Politiforum
15.12.2023
Snart 30 år etter at bilen først kom på markedet, er Mercedes-Benz Vito politiets vanligste bil. - En ganske komplett patruljebil, sier politioverbetjent Morten Østraat i Oslo politidistrikt.
Første generasjon Mercedes-Benz Vito ble lansert i 1996, og i dag ruller godt over 400 av dem rundt i tjeneste for norsk politi. Flest Vito-er er det Oslo politidistrikt som har.
- Vito er en ganske komplett patruljebil for alle typer oppgaver. Den har god plass til tre tjenestepersoner, vi sitter høyt og har god oversikt, og med celle bak løser den oppdragene på en god måte for oss. Spesielt på Grønland og i sentrum, med utelivet og mange som skal inntransporteres, er cella et must for å få gjort det på en ordentlig måte, sier politioverbetjent Morten Østraat.
Han er kjøretøyansvarlig i Enhet Øst i Oslo politidistrikt, og har over 30 års erfaring med bil i politiet.
- Vi som jobber mer i ytterkantene av Oslo, har nok en litt mer sammensatt bilpark med majer og andre patruljebiler, legger han til.
SNITTALDEREN SYNKER
Oversikten Politiforum presenterer i dette bladet, viser at pilene peker i riktig retning for bilparken i politiet. Sammenlignet med en tilsvarende kartlegging i 2019, har snittalderen på politidistriktenes biler sunket med nesten halvannet år.
- Om man ser på de siste to-tre årene, har veldig mye gått i riktig retning. 2022 var et veldig bra bilår for politiet. Det var et sårt etterlengtet løft, hvor vi fikk byttet ut mye av det gamle. Vi fikk god tilførsel både av Vito og Volvo, pluss Ford Explorer til IP3. Alle de rustne Passatene er ute nå, sier Østraat.
Volkswagen Passat, politiets vanligste bil i 2019, har nå blitt forbikjørt
Gå til mediet- Vito er en ganske komplett patruljebil for alle typer oppgaver. Den har god plass til tre tjenestepersoner, vi sitter høyt og har god oversikt, og med celle bak løser den oppdragene på en god måte for oss. Spesielt på Grønland og i sentrum, med utelivet og mange som skal inntransporteres, er cella et must for å få gjort det på en ordentlig måte, sier politioverbetjent Morten Østraat.
Han er kjøretøyansvarlig i Enhet Øst i Oslo politidistrikt, og har over 30 års erfaring med bil i politiet.
- Vi som jobber mer i ytterkantene av Oslo, har nok en litt mer sammensatt bilpark med majer og andre patruljebiler, legger han til.
SNITTALDEREN SYNKER
Oversikten Politiforum presenterer i dette bladet, viser at pilene peker i riktig retning for bilparken i politiet. Sammenlignet med en tilsvarende kartlegging i 2019, har snittalderen på politidistriktenes biler sunket med nesten halvannet år.
- Om man ser på de siste to-tre årene, har veldig mye gått i riktig retning. 2022 var et veldig bra bilår for politiet. Det var et sårt etterlengtet løft, hvor vi fikk byttet ut mye av det gamle. Vi fikk god tilførsel både av Vito og Volvo, pluss Ford Explorer til IP3. Alle de rustne Passatene er ute nå, sier Østraat.
Volkswagen Passat, politiets vanligste bil i 2019, har nå blitt forbikjørt