Dansekurset er frivillig, men kammermusikklæreren vår sier at vi må være her. Jeg håper at det jeg lærer om dans har overføringsverdi til musikken jeg skal spille, sier fiolinstudenten Sander Tingstad, som tar master ved Norges musikkhøgskole.
Musikkultur treffer ham på et kammermusikkseminar med studenter fra Wien og Paris, hvor de har barokkdans på timeplanen. Hele kvartetten hans har møtt opp til dansetime med Elizabeth Svarstad. Hun er danser, koreograf og pedagog, og eneste representant i det barokke dansemiljøet i Norge.
Over firehundre barokkdanser
Over firehundre danser er nedskrevet og bevart fra barokken, nå skal grunntrinnene og bevegelsene i noen av dansene læres videre til stive studenter. Noen står sjenerte og tilbakeholdne inntil veggen, men alle kaster seg etter hvert ut i dansen. Og snart går det flere latterkuler gjennom rommet. Noen forsvarer seg med å fnise, andre finner rytme og konsentrasjon, forsøker å tråkke rett, svinge partneren riktig vei rundt. Ved hammerklaveret spiller Liv Glaser en menuett. Og Elizabeth Svarstad demonstrerer og repeterer.
Are Sandbakken, professor i kammermusikk ved Musikkhøgskolen, har invitert både danselæreren og studentene til dansetimen. Han vil at musikerne