I stedet er det mange som trekker på skuldrene eller gir opp i møte med disse temmelig ugjennomtrengelige tekstene, og kanskje først forholder seg til dem når de skal søke forskningsmidler. Man må nemlig bruke porteføljeplanenes kodeord for å begrunne søknadenes relevans, nyskapende karakter, ambisjoner og virkninger i samfunnet.
Vi er selv forskere som nettopp har levert søknader innenfor utdanningsforskning, men som ser mange forbindelser til andre porteføljeområder. Derfor vil vi i det følgende både kommentere porteføljeplanene generelt og spesielt sammenlikne Utdanning og kompetanse, Velferd, kultur og samfunn og Helse for å lete etter hva som står og hva som ikke står der.
De porteføljeplanene som knytter mest an til akademiske disipliner, er allerede godkjent, slik som «humaniora og samfunnsvitenskap» eller «naturvitenskap og teknologi». Andre samler forskningsområder omkring mer tematiske porteføljer, som i «klima og polarforskning» eller «global utvikling og internasjonale relasjoner», eller knytter an til samfunnssektorer; «industri