HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
09.02.2024
Data fra Benchmarking AIIiance viser at det seIges flere hoteIIrom her tiI Iands enn i tidIigere år og at romprisene har vokst betydeIig.
Knapt 10 prosent flere hotellrom ble solgt i Norge i 2023 enn i siste normalår innen pandemien; 2019. Veksten fra 2022 er drøyt 7 prosent. Romprisene er opp i overkant av 31 prosent fra 2019 og opp drøyt 7 prosent fra 2022. Dette sendte RevPAR opp med 27 prosent fra 2019 og 12 prosent fra 2022.
I 2023 var det gjennomsnittlige rombelegget for det norske utvalget 58,5 prosent, mot 56 prosent i 2022 og 60,4 prosent i 2019. Rompris, som i denne sammenheng er losjiinntekt eksklusiv MVA per solgte rom, var NOK 1 316 i 2023, NOK 1 227 i 2022 og NOK 1 002 i 2019. Alle kronebeløp er uttrykt nominelt og disse tallene gjelder det samlede utvalget med norske hoteller, med tilsammen drøyt 68.000 rom, som rapporterer til Benchmarking Alliance.
Rombelegget gikk opp i 10 av 13 storbyer fra 2022 til 2023, mens åtte av 13 hadde vekst fra 2019. 12 av 13 hadde romprisvekst fra 2019, mens romprisene fra 2022 gikk opp i 11 av 13.
Øvrige norske markeder
Den norske statistikken til Benchmarking Alliance handler ikke bare om byene. Her finner vi også data for hoteller som av ulike grunner ikke kategoriseres i markeder som hører inn under by-oversikten. De øvrige markedene er svært ulike i størrelse og art, samt at representasjonen (andel) i tallmaterialet varierer. I Ålesund er det «bare» rundt 2/3 av samlet hotellromkapasitet som inngår i tallene, og derfor holdes det markedet utenfor by-listen der markedene har større representasjon. Fjellhotell-markedet er satt sammen av hoteller fra ulike destinasjoner, i Sør-Norge, som hver for seg enten ikke er store nok, eller har en sammensetning av aktører (f.eks. kje
Gå til medietI 2023 var det gjennomsnittlige rombelegget for det norske utvalget 58,5 prosent, mot 56 prosent i 2022 og 60,4 prosent i 2019. Rompris, som i denne sammenheng er losjiinntekt eksklusiv MVA per solgte rom, var NOK 1 316 i 2023, NOK 1 227 i 2022 og NOK 1 002 i 2019. Alle kronebeløp er uttrykt nominelt og disse tallene gjelder det samlede utvalget med norske hoteller, med tilsammen drøyt 68.000 rom, som rapporterer til Benchmarking Alliance.
Rombelegget gikk opp i 10 av 13 storbyer fra 2022 til 2023, mens åtte av 13 hadde vekst fra 2019. 12 av 13 hadde romprisvekst fra 2019, mens romprisene fra 2022 gikk opp i 11 av 13.
Øvrige norske markeder
Den norske statistikken til Benchmarking Alliance handler ikke bare om byene. Her finner vi også data for hoteller som av ulike grunner ikke kategoriseres i markeder som hører inn under by-oversikten. De øvrige markedene er svært ulike i størrelse og art, samt at representasjonen (andel) i tallmaterialet varierer. I Ålesund er det «bare» rundt 2/3 av samlet hotellromkapasitet som inngår i tallene, og derfor holdes det markedet utenfor by-listen der markedene har større representasjon. Fjellhotell-markedet er satt sammen av hoteller fra ulike destinasjoner, i Sør-Norge, som hver for seg enten ikke er store nok, eller har en sammensetning av aktører (f.eks. kje