AddToAny

Meget god vekst i losjiomsetningen til hotellene

Data fra Benchmarking AIIiance viser at det seIges flere hoteIIrom her tiI Iands enn i tidIigere år og at romprisene har vokst betydeIig.
Knapt 10 prosent flere hotellrom ble solgt i Norge i 2023 enn i siste normalår innen pandemien; 2019. Veksten fra 2022 er drøyt 7 prosent. Romprisene er opp i overkant av 31 prosent fra 2019 og opp drøyt 7 prosent fra 2022. Dette sendte RevPAR opp med 27 prosent fra 2019 og 12 prosent fra 2022.
I 2023 var det gjennomsnittlige rombelegget for det norske utvalget 58,5 prosent, mot 56 prosent i 2022 og 60,4 prosent i 2019. Rompris, som i denne sammenheng er losjiinntekt eksklusiv MVA per solgte rom, var NOK 1 316 i 2023, NOK 1 227 i 2022 og NOK 1 002 i 2019. Alle kronebeløp er uttrykt nominelt og disse tallene gjelder det samlede utvalget med norske hoteller, med tilsammen drøyt 68.000 rom, som rapporterer til Benchmarking Alliance.
Rombelegget gikk opp i 10 av 13 storbyer fra 2022 til 2023, mens åtte av 13 hadde vekst fra 2019. 12 av 13 hadde romprisvekst fra 2019, mens romprisene fra 2022 gikk opp i 11 av 13.

Øvrige norske markeder
Den norske statistikken til Benchmarking Alliance handler ikke bare om byene. Her finner vi også data for hoteller som av ulike grunner ikke kategoriseres i markeder som hører inn under by-oversikten. De øvrige markedene er svært ulike i størrelse og art, samt at representasjonen (andel) i tallmaterialet varierer. I Ålesund er det «bare» rundt 2/3 av samlet hotellromkapasitet som inngår i tallene, og derfor holdes det markedet utenfor by-listen der markedene har større representasjon. Fjellhotell-markedet er satt sammen av hoteller fra ulike destinasjoner, i Sør-Norge, som hver for seg enten ikke er store nok, eller har en sammensetning av aktører (f.eks. kje
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

Anantara Mina AI Arab Ras AI Khaimah Resort har åpnet dørene i De forente arabiske emirater.
Fontanafredda er en anerkjent vinprodusent fra hjertet av Piemonte, men var opprinnelig jaktslottet til Kong Victor Emmanuele II av Sardinia, som senere ble det samlede Italias første konge.
De foreIøpige totaI-taIIene fra Benchmarking AIIiance viser vekst både på rombeIegg og rompris for årets fem første måneder.
All produksjon hos Domaine François Lurton er økologisk. Sulfitt brukes ikke før helt i slutten av produksjonen. - Vi betaler bøndene mer for å drive økologisk, sier François Lurton.
I mai var det verdenspremiere på Eau de Provence Rosé, en vin produsert av druer som høstes etter solnedgang.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt