Paul Håvard Østby
Det kan hevdes med en viss rett at markedsføring av show og konserter var mer oversiktlig før: man annonserte i relevant presse, hengte opp plakater, fikk journalistisk omtale, gjerne på grunn av et pressestunt. Så var det bare å vente og se hvor mange som kom.
- Vi opplever at de klassiske metodene ikke betyr like mye, sier produsent, forfatter og aktør i Urbane Totninger, Paul Håvard Østby. Showet oppføres hver sommer på Kapp, og er produsert og skrevet av ham og Gustav Nilsen.
- Vår erfaring er i dag at kreativitet trumfer kapital. Markedsføringsbudsjettet er redusert, men vi setter publikumsrekord for det.
Uten hjelp fra rikspresse
Urbane Totninger startet opp i 2007 og trakk det året 7000 publikummere. Antallet har økt jevnt og trutt og det endte i år opp med 33 600 betalende gjester.
- Det er med en viss stolthet vi sier at vi ikke har jobbet særlig mot rikspressen. Det er litt kult å være uavhengige. Kan det hende de folka er litt trege i oppfattelsen, sier Østby og ler.
I begynnelsen annonserte de riktignok i rikspresse.
- Det har vi helt sluttet med. Nå annonserer vi lokalt, fordi det handler om å vise at du er der. Det samme gjelder plakater: kun lokalt. Mange av dem som skal på Urbane Totninger trenger kun en påminnelse.
Artikkelen fortsetter under bildet
Viktig å framstå bra: Paul Håvard Østby i Urbane Totninger er svært bevisst på hvordan showet markedsføres.
Presse
Viktigheten av å se bra ut
Selv om kanalene har endret seg har Urbane Totninger, Urrbane blant venner, alltid vært meget bevisste på presentasjon.
- Fra dag én har vi brukt nesten uforholdsmessig mye penger på grafikk, fotografi, fine plakater, proffe annonser og den slags. Vi har hatt klokkertro på at førsteinntrykket er viktig. Og det har lønt seg! Første året satset vi med midler fra egen lomme og måtte ha 5000 solgte billetter før vi gikk i null. Rett før premieren var det nesten ikke solgt noe. Nå e