NJF-magasinet
29.06.2024
Det har vært en turbulent vår for Mantena. Hovedtillitsvalgt i selskapet sier det er en utfordrende og ubehagelig tid.
I løpet av et par måneder har det eneste norskeide vedlikeholdsselskapet på jernbanen sagt opp to store kontrakter og byttet ut administrerende direktør. I tillegg ble det tydelig da regjeringen la fram revidert nasjonalbudsjett, at Mantena står i fare for å gå konkurs.
Ifølge finansinstitusjonen Arctic Securities, som har vært engasjert som statens finansielle rådgiver, anslås det at vedlikeholdsselskapets kapitalbehov er i størrelsesorden 200-300 millioner kroner. Dersom staten ikke bidrar med ny egenkapital, er det ifølge Arctic høy risiko for konkurs.
- Det har vært mye støy. Det har vært krevende for
Les opprinnelig artikkelIfølge finansinstitusjonen Arctic Securities, som har vært engasjert som statens finansielle rådgiver, anslås det at vedlikeholdsselskapets kapitalbehov er i størrelsesorden 200-300 millioner kroner. Dersom staten ikke bidrar med ny egenkapital, er det ifølge Arctic høy risiko for konkurs.
- Det har vært mye støy. Det har vært krevende for