NJF-magasinet
22.10.2025
På sensommeren gikk det et jordras ved Levanger. Med nok en stengt strekning måtte jernbaneselskapene finne nye løsninger. Raskt.
Det tar ikke dobbelt så lang tid. Jeg bruker mye lengre tid enn det.
Mekaniker Svein Lien svinger seg ut døra fra konteineren, går ned gardintrappa og tar med seg toliterskanna med olje.
Det var siste tur etter olje, så nå kan han ta med seg gardintrappa. Den trenger han til neste oppgave.
- Vanligvis fyller vi olje fra en slange. Men vi får nå vedlikeholdt togene på denne måten og, småler Lien.
Ting tar lengre tid i lokomotivstallen i Bodø. Skrittelleren på klokka viser mye mer enn den bruker å gjøre.
Nødløsningen for togvedlikehold i Nordlands-hovedstaden er så vidt oppe og går. De fem verkstedarbeiderne oppdager hele tiden noe nytt de mangler, og de lokale verkstedbutikkene blir flittig brukt. Veldig gamle løsninger brukt - nye løsninger blir funnet opp.
Det var de forberedt på.
Skal bli bedre
Da leirraset gikk ved Levanger tidligere i høst sto d
Les opprinnelig artikkelMekaniker Svein Lien svinger seg ut døra fra konteineren, går ned gardintrappa og tar med seg toliterskanna med olje.
Det var siste tur etter olje, så nå kan han ta med seg gardintrappa. Den trenger han til neste oppgave.
- Vanligvis fyller vi olje fra en slange. Men vi får nå vedlikeholdt togene på denne måten og, småler Lien.
Ting tar lengre tid i lokomotivstallen i Bodø. Skrittelleren på klokka viser mye mer enn den bruker å gjøre.
Nødløsningen for togvedlikehold i Nordlands-hovedstaden er så vidt oppe og går. De fem verkstedarbeiderne oppdager hele tiden noe nytt de mangler, og de lokale verkstedbutikkene blir flittig brukt. Veldig gamle løsninger brukt - nye løsninger blir funnet opp.
Det var de forberedt på.
Skal bli bedre
Da leirraset gikk ved Levanger tidligere i høst sto d


































































































