Det er viktig at asfalten som legges i dag er tett, sånn at ikke eventuell forurensing fra massene siver ned i bakken som skal legges oppå.
- I dag legger vi en AGB-11. Dagens asfalt er litt feitere enn vanlig asfalt, og blir helt tett. Som betong, forklarer Vesttorp.
Men hvor kommer denne asfalten fra? Og hva betyr egentlig AGB-11? Vi tar en tur til Jessheim før vi fortsetter med asfaltleggingen på Alnabru.
Tor Lindseth
Asfaltfabrikken på Jessheim
På Jessheim ligger en av Veidekkes 27 asfaltfabrikker, tidligere kalt asfaltverk. Det er her asfalten som legges på Alnabru ble laget noen timer tidligere.
- Det finnes om lag 90 forskjellige asfalttyper, og å lage dem er som å følge en bakeoppskrift, sier Jonny Hansen.
Han har vært på jobb på asfaltfabrikken siden klokka 05:30, sammen med Ivar Aalerud og Rolf Moen. Til vanlig er det to skift ved asfaltfabrikken, men hvis det kommer kunder som må legge asfalt på natta, kjører de tre skift.
Hansen forteller at noe asfalt er til bunnlag, noe til bindelag og andre til slitelag. Noe asfalt skal være åpen, det vil si at vannet skal kunne renne gjennom asfalten, mens annen skal være potte tett og fungere som en membran.
Verk er verk: Jonny Hansen styrer asfaltfabrikkent fra kabinen. Han har vært ansatt ved fabrikken i 34 år, men har utdanning som urmaker. - Asfaltverk eller urverk, det er vel det samme, ler han.
Tor Lindseth
Det er tre mann på hvert skift. En inne i kontrollrommet på fabrikken, som kalles kabinen, en som driver med vedlikehold og en som kjører hjullaster. Oppgavene rullerer.
I dag er Hansen på jobb i kabinen. Det er her man styrer hvilken type asfalt som skal lages. I en tjukk perm finnes resepter - eller oppskrifter - på alle typene av asfalt fabrikken lager.
Reseptene: I denne permen finnes resepter - eller oppskrifter - på alle typene asfaltfabrikken lager.
Tor Lindseth
Felles for dem alle er at stein og pukk er råv