Bedre Skole
10.11.2022
Litteraturhistorie. De fleste lesere kjenner ordet fra egen skolegang og undervisning.
Begrepet kan forstås på ulike måter, og i boka Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning brukes det både om «eldre litteratur» og om «fortellinger om eldre litteratur». Mads S. Claudi, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, og Audhild Norendal, førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge, har redigert boka som består av 15 selvstendige kapitler og har like mange bidragsytere. Innledningsvis poengterer redaktørene at deres mål er «å revitalisere en diskusjon om litteraturhistoriens status og rolle». De har også en «integrativ ambisjon», nemlig å bygge bro mellom universitetets litteraturfag og skolens litteraturundervisning i norskfaget.
«LK20 kan gje ny von»
Mange av bokas forfattere henviser til litteraturhistoriens mangeårige tradisjon i norsk skole; en tradisjon som ble brutt med LK06. Literacy, det utvidede tekstbegrepet og grunnleggende ferdigheter gjorde det trangt om plassen i norskfaget, og litteraturhistorien mistet sin legitimitet. LK20 kan være et vendepunkt. Audhild Norendal e
Gå til mediet«LK20 kan gje ny von»
Mange av bokas forfattere henviser til litteraturhistoriens mangeårige tradisjon i norsk skole; en tradisjon som ble brutt med LK06. Literacy, det utvidede tekstbegrepet og grunnleggende ferdigheter gjorde det trangt om plassen i norskfaget, og litteraturhistorien mistet sin legitimitet. LK20 kan være et vendepunkt. Audhild Norendal e