LO-Aktuelt
13.04.2016
Arbeidsplass: Det er langt fra palestinske kjoler med gullpryd og arabisk kaffe i Royal Jordanian Airlines, til SAS' effektive blå drakter og pulverkaffe. Mye har skjedd i flybransjen siden 1982. Ann Lisbeth Briseid har vært med i 34 år.
Denne arbeidsuka består av 44,5 arbeidstimer og 20 flyturer (leg) for Ann lisbeth Briseid. For henne innebærer det 20 landinger og 20 avganger på 5 arbeidsdager. De fleste stoppene på bakken er på 25 minutter. Check. Clear. Cabin crew - take your seats for landing.
Teller minutter Det er torsdag når vi går fra Ann lisbeth Briseids leilighet og ned til Skøyen stasjon for å ta flytoget til Gardermoen. 10 minutters gange i sola er viktige minutter når arbeidsdagen er timet på minuttet. Briseid logger inn 16.25 og ut 21.25 denne torsdagen. Neste dag klokka 10.35 skjer innloggingen på Værnes. Det betyr 14 timer og 10 minutters hvile, ifølge lista.
For Ann lisbeth Briseid og kollegene lisbeth Glemming og Barbara Andersson di Pace betyr det at de må reise fra Værnes og inn til Trondheim for å sove. Er hviletiden over 14 timer, får de ikke bo på hotellet nærmest flyplassen.
- Jeg skjønner jo at det må være et system, sier Briseid, men for oss som går av jobb så sent, er timene dyrebare. Det tar ekstra tid å komme seg fram og tilbake til byen, og det viktigste er å «lande» for å spise og sove.
- Det var tider, det Gamle Fornebu var arbeidsplassen til Ann lisbeth Briseid på tidlig 80tall. Hun jobbet på bakken for SAS.
Det var en kjedelig dag på jobben. På den tida kom det et fly hver tredje time; ellers leste jeg aviser. Jeg
Les opprinnelig artikkelTeller minutter Det er torsdag når vi går fra Ann lisbeth Briseids leilighet og ned til Skøyen stasjon for å ta flytoget til Gardermoen. 10 minutters gange i sola er viktige minutter når arbeidsdagen er timet på minuttet. Briseid logger inn 16.25 og ut 21.25 denne torsdagen. Neste dag klokka 10.35 skjer innloggingen på Værnes. Det betyr 14 timer og 10 minutters hvile, ifølge lista.
For Ann lisbeth Briseid og kollegene lisbeth Glemming og Barbara Andersson di Pace betyr det at de må reise fra Værnes og inn til Trondheim for å sove. Er hviletiden over 14 timer, får de ikke bo på hotellet nærmest flyplassen.
- Jeg skjønner jo at det må være et system, sier Briseid, men for oss som går av jobb så sent, er timene dyrebare. Det tar ekstra tid å komme seg fram og tilbake til byen, og det viktigste er å «lande» for å spise og sove.
- Det var tider, det Gamle Fornebu var arbeidsplassen til Ann lisbeth Briseid på tidlig 80tall. Hun jobbet på bakken for SAS.
Det var en kjedelig dag på jobben. På den tida kom det et fly hver tredje time; ellers leste jeg aviser. Jeg