Finansfokus
11.05.2016
Hvorfor stilles det svært sjelden spørsmålstegn ved ledernes manglende digitale kompetanse? Hvorfor må alltid de ansatte gå først i nedbemanningsprosesser? Nå vil Liv Bente Kildal, leder av tillitsutvalget i SamSpar, ha svar.
HØNEFOSS: Liv Bente Kildal har vært tillitsvalgt siden 2003, først i Sparebanken Jevnaker og Lunner. De siste fire årene har hun vært hovedtillitsvalgt på heltid i SpareBank 1 Ringerike/Hadeland og leder av tillitsutvalget i SamSpar. Hun er de ansattes representant i styret. Hun er også de ansattes representant i styret i de 11 Samarbeidende Sparebankene, SamSpar. I tillegg representerer hun SamSpar i tillitsutvalget i SpareBank 1-alliansen og er de ansattes representant i Kunderåd marked i Alliansen.
I lengre tid har Liv Bente Kildal undret seg over at nesten ingen stiller spørsmålstegn om lederne i bedriften har den riktige digitale kompetansen for å møte de nye og spennende forretningsmulighetene. I stedet velger ofte ledelsen minste motstands vei og kvitter seg med ansatte som etter ledelsens syn ikke har riktig kompetanse. Deretter ansettes nye digitale hoder med høyere utdanning.
Gå til medietI lengre tid har Liv Bente Kildal undret seg over at nesten ingen stiller spørsmålstegn om lederne i bedriften har den riktige digitale kompetansen for å møte de nye og spennende forretningsmulighetene. I stedet velger ofte ledelsen minste motstands vei og kvitter seg med ansatte som etter ledelsens syn ikke har riktig kompetanse. Deretter ansettes nye digitale hoder med høyere utdanning.