Til tross for økende utdanningsnivå blant kvinner og en kvinnelig leseferdighet på 65 prosent, er det bare en fjerdedel av indiske kvinner som er i arbeidsstyrken. Bare ti prosentpoengs økning i indiske kvinners deltakelse i arbeidslivet, ville ha plusset 700 milliarder dollar på Indias bruttonasjonalprodukt i 2025. Det krever at en viktig hindring for å nå dette målet fjernes: et håpløst system for transport.
Astha er en 35 år gammel lærer som arbeider i skoleadministrasjonen i Jhunjhunu, i delstaten Rajasthan. Hun er en av de yngste lærerne som noen gang er blitt tatt ut til forfremmelse til skolestyrer. Men å akseptere forfremmelsen ville bety transport til et sted lengre fra hjemmet. Hun tok jobben, men erfarte raskt at den nye arbeidsveien ble vanskelig og utrygg. Hun dro hjemmefra tidlig på morgenen og måtte gå til fots halvannen til to kilometer før hun nådde buss-holdeplassen. Av sikkerhetsårsaker måtte hun alltid ha følge av et familiemedlem på denne turen. Det ble etter hvert vanskelig og etter to måneder ga hun opp.