Hold Pusten
25.10.2021
Skal vi sette en pris på kunnskap, eller også bare sette mer pris på den?
Regjeringen jobber for kunnskapsløft (1) og kompetanseløft (2) knyttet til rekruttering, kompetanse og fagutvikling i omsorgstjenesten. I en tid hvor verdibaserte helsetjenester (VBH) (3) er et sentralt begrep, og hvor selvbetaling for utdanning i Norge er et hett tema, er det kanskje betimelig å se litt på hvordan vi verdsetter kunnskap?
Mange er opptatt av å måle verdi: Ervervet kunnskap skal gi poeng i et system og aller helst mer lønn - kan det hende vi glemmer at det også er mulig å verdsette kunnskap på andre måter?
Faglig oppdatering
I Hold Pusten nummer 3 2021 refererte jeg i artikkelen «Fremtiden kaller» til spørreundersøkelsen jeg foretok blant noen av NRFs medlemmer i forbindelse med en masteroppgave (4). Om faglig oppdatering (figur 1) svarte de fleste av respondentene (81,1%) at de i større og middels grad har behov for ytterligere faglig oppdatering for å kunne gjøre en god jobb. De fleste (89,7%) svarte at de holder seg faglig oppdatert på egenhånd i middels eller større grad, og de fleste (74,8%) får også tilrettelegging av arbeidsgiver til å oppdatere og utvikle seg i faget i middels eller større grad.
Faglighet og ressurser
Figur 2 viser at de fleste (83,1%) opplever at kravene til effektivitet går på bekostning av faglighet i middels eller større grad. Kun en fjerdedel (25,6%) svarer at de i større grad har tid til å jobbe kunnskapsbasert i den daglige yrkesutøvelsen, og de fleste (77,5%) ønsker å jobbe kunnskapsbasert i middels til større grad enn i dag.
Ut fra svarene i figur 1 og 2 ser vi at det er et spenn mellom at de fleste svarer at de holder seg faglig oppdatert, og at de får tilrettelegging til det av arbeidsgiver, og at de fleste samtidig opplever at kravene til effektivitet går på bekostning av fagli
Gå til medietMange er opptatt av å måle verdi: Ervervet kunnskap skal gi poeng i et system og aller helst mer lønn - kan det hende vi glemmer at det også er mulig å verdsette kunnskap på andre måter?
Faglig oppdatering
I Hold Pusten nummer 3 2021 refererte jeg i artikkelen «Fremtiden kaller» til spørreundersøkelsen jeg foretok blant noen av NRFs medlemmer i forbindelse med en masteroppgave (4). Om faglig oppdatering (figur 1) svarte de fleste av respondentene (81,1%) at de i større og middels grad har behov for ytterligere faglig oppdatering for å kunne gjøre en god jobb. De fleste (89,7%) svarte at de holder seg faglig oppdatert på egenhånd i middels eller større grad, og de fleste (74,8%) får også tilrettelegging av arbeidsgiver til å oppdatere og utvikle seg i faget i middels eller større grad.
Faglighet og ressurser
Figur 2 viser at de fleste (83,1%) opplever at kravene til effektivitet går på bekostning av faglighet i middels eller større grad. Kun en fjerdedel (25,6%) svarer at de i større grad har tid til å jobbe kunnskapsbasert i den daglige yrkesutøvelsen, og de fleste (77,5%) ønsker å jobbe kunnskapsbasert i middels til større grad enn i dag.
Ut fra svarene i figur 1 og 2 ser vi at det er et spenn mellom at de fleste svarer at de holder seg faglig oppdatert, og at de får tilrettelegging til det av arbeidsgiver, og at de fleste samtidig opplever at kravene til effektivitet går på bekostning av fagli