AddToAny

Kunnskap om kjønn må avkoloniseres

Kunnskap om kjønn må avkoloniseres
Arven etter kolonitiden preger norsk akademia. Nå vil norske forskere granske egne fagfelt og inkludere ikke-vestlige perspektiver i institusjonenes kunnskapsproduksjon.
Mer om Kjønnsforskningsfeltet Mer om Akademia Mer om Interseksjonalitet 9. april 2015 startet protestbevegelsen #RhodesMustFall ved Cape Town Universitet i Sør-Afrika. Studenter fikk fjernet en statue av koloniherren Cecil Rhodes, noe som ble startskuddet for en internasjonal bevegelse for å «avkolonisere» akademia. Foto: Desmond Bowles/Flickr.com

Hvem har bestemt hva som er korrekt kunnskap om verden? Går du rundt på et norsk universitet vil du se at de aller fleste byggene er oppkalt etter viktige professorer og at bilder på veggene viser sentrale vitenskapsmenn. Felles for de fleste er at de er hvite, døde menn.

Så hvor blir det av kvinner, urfolk og etniske minoriteter? Har ikke de bidratt til å utvikle forskning og vitenskap? Det spørsmålet har studenter og akademikere begynt å stille seg selv og universitetslederne sine, og de krever endring. Internasjonalt har demonstrasjoner og opprop under overskrifter som Why is My Curriculum White?, Decolonising Education og i Sør-Afrika: Rhodes must fall, krevd at det akademiske innholdet i universitetsstudiene gjenspeiler mangfoldet i befolkningen, og ikke bare videreformidler de hvite mennenes bidrag. De krever at akademia avkoloniseres.

Arv fra kolonitiden

- Det er på tide å starte en samtale om koloniarven i norsk akademia, sier Cindy Horst.

Hun er forskningsleder på Fredsforskningsinstituttet PRIO, som fredag 8. juni arrangerte seminaret Decolonising the Academy.

- Vi må stille spørsmål om kunnskapen som skapes. Hvilken kunnskap er del av forskning og undervisning? Og også om infrastruktur: Hvem får delta? Hva slags forskning blir sentral, og hva blir marginalisert? Dette handler ikke bare om rettferdighet, men også om at vi går glipp av viktige perspektiver, understreker hun.

- Utdanning hadde to funksjoner: Å humanisere og utvikle noen individer og grupper, og å ekskludere andre.

Meera Sabaratnam er lektor ved SOAS - School of Oriental and African Studies i London. Hun forklarer hvordan kolonihistorien er en integrert del av både viten

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt