Kontekst
25.04.2023
Kanskje kan vi nå slutte å male fanden på skoleveggen i en romantisk fremstilling av kunstens autonomi som det eneste betydningsfulle.
På Kulturdepartementets bestilling skulle Den kulturelle skolesekken (DKS) kartlegges, og dens nasjonale fagetat Kulturtanken evalueres. Rapporten fra Oxford Research og Høgskulen på Vestlandet ble overlevert 31. mars. Jeg hadde debatt-innlegget mitt klart. Det skulle blant annet stå: «Det er ikke første gang vi er mer opptatt av rigget rundt enn av dem ordningen er til for.»
Les merMen først litt historikk. DKS er et samarbeid mellom Kultur- og Kunnskapsdepartementet. Det er en nasjonal ordning med desentralisert styring, som sikrer elever over hele landet et likeverdig kunst- og kulturtilbud i skoletiden. I 2015 ble det besluttet å etablere en nasjonal etat for å styrke ordningen. Rikskonsertene ble lagt ned og omorganisert til Kulturtanken. Kritikken haglet ett


































































































