NJF-magasinet
06.03.2024
Ofotbanen har vært mer eller mindre stengt siden 17. desember i fjor. Nå krever tunge næringslivsaktører i Norge og Sverige en kraftig opprusting.
Da noen av vognene på et malmtog sporet av ved Vassijaure i Sverige, om lag en mil fra norskegrensen, førte det til at om lag 10 kilometer skinnegang ble berørt. Ifølge avisen Fremover i Narvik måtte 25.000 sviller byttes ut, 5000 meter kontaktledning skiftes, nye skinner legges og sporveksler måtte utbedres.
20. februar ble banestrekningen mellom Narvik og Kiruna åpnet. Men gleden var kortvarig. Fire dager senere sporet et nytt tog av i det samme området.
Ifølge svenske Trafikverket skjedde siste avsporing ikke på samme sted som den første.
- Vi har konstatert skader på skinner, sviller og kontaktledning, sier Simon Sunna, seksjonsleder jernbane i Trafikverket.
Taper 100 millioner hver dag
Næringslivet som trafikkerer Ofotbanen har tapt store summer på stengingen. Gruveselskapet LKAB, s
Les opprinnelig artikkel20. februar ble banestrekningen mellom Narvik og Kiruna åpnet. Men gleden var kortvarig. Fire dager senere sporet et nytt tog av i det samme området.
Ifølge svenske Trafikverket skjedde siste avsporing ikke på samme sted som den første.
- Vi har konstatert skader på skinner, sviller og kontaktledning, sier Simon Sunna, seksjonsleder jernbane i Trafikverket.
Taper 100 millioner hver dag
Næringslivet som trafikkerer Ofotbanen har tapt store summer på stengingen. Gruveselskapet LKAB, s