Foto: Ola Sæther
Våren 2012 ble jeg invitert med i en arbeidsgruppe som skulle gjennomgå medisinstudiet. Det var da knappe 20 år siden jeg som studentrepresentant i fakultetsrådet var med på å vedta den forrige store studierevisjonen 8. mars 1993. Årene som fulgte etter 2012 skulle for min del bli preget av oppgaven som prosjektleder for den nye store revisjonen av medisinstudiet - Oslo 2014.
I 2012 kom Kunnskapsdepartementet med krav om at vi skulle formulere læringsutbyttebeskrivelser. Det ble nødvendig å gjennomgå innholdet i studiet på nytt, bl.a. på grunn av samhandlingsreformen, ny folkehelselov og klare signaler fra myndighetene bl.a. om økt vektlegging av primærhelsetjenesten, kvalitet, teamarbeid og brukermedvirkning. I tillegg var hele sykehus- og fakultetsstrukturen i Oslo endret i løpet av få år. Pasientgrupper var blitt flyttet på tvers av sykehus, og tidligere enheter med ansvar for undervisning var blitt omorganisert. Arbeidsgruppen jeg deltok i konkluderte med at det var behov for en større revisjon av medisinstudiet.
Jeg påtok meg å lede prosjektgruppen som våren 2013 utarbeidet grunnrisset av en ny medisinsk studieplan. Det ble mange samtaler med lærere, studenter