LO-Aktuelt
13.04.2016
SERIESKAPEREN: Krigsseiler-bøkene til Jon Michelet skal dramatiseres for NRK. Regissør Jarl Emsell Larsen, Amanda- og gullrutevinner, er klar for oppgaven.
Den 65-årige serieskaperen har 40 års erfaring i faget, blant annet 91 episoder fra tvserien Offshore om oljearbeidernes kår, når han nå går løs på Michelets store epos. Rivertonprisen har han også, for manus til serien Svarte penger - hvite løgner. Og hvem andre enn nettopp Jon Michelet var det som overrakte prisen.
- Jeg har stor tiltro til Emsell larsen som regissør, og forventer at han legger vekt på realismen i skildringen av krigsseilasen, sier Jon Michelet til lO-Aktuelt, som håper serien vil nå ut over Norges grenser.
- For så vidt jeg vet har intet annet land lagd tv-drama om krigsseilerne i handelsflåten, sier han.
En drømmejobb Vi ble med inn i larsens leilighet på idylliske Etterstad, sentralt i Oslo, med grønne sletter og Alnaelva og tursti i rimelig nærhet. Her har han har sin skrivehule med utsikt over kolonihagen og Holmenkollen. Foreløpig jobber larsen med manusutvikling, som omfatter første og en tredjedel av andre boka.
- Å få muligheten til å lage Michelets storverk om de norske krigsseilerne er en drømmejobb, sier mannen som i ungdomsårene var svært nær ved å reise til sjøs selv. I hans miljø nær Akerselva på Oslos østkant var det ikke uvanlig å ta seg hyre for å se verden. - En kompis var sju - åtte år på sjøen, og jeg snakker mye med han om den tiden. Jeg føler at min generasjon var den siste som opplevde Norge som den sjøfartsnasjonen vi var, fjerde størst i verden i 1940. Det var da også krigsseilerne som leverte det største norske bidraget under krigen, sier han.
Offshore Før Offshore ble sendt på NRK i 1996 gjorde han grundige undersøkelser av oljearbeidernes arbeidsplass og livssituasjon. Serien handlet om livet på den fiktive plattformen «Huldra». I den forbindelse var han 13 ganger ute på Statfjord C, en gang i full orkan med 25 meters bølger.
For å leve seg inn i ulike sider ved livet der ute var han også med på livredningsøvelser med helikoptervelt under vann. Tidligere hadde han erfart at oljearbeiderne hadde hastverk når det skulle om bord i helikopter. Det var fordi alle ville sitte ved vinduet, som var en stor fordel i tilfelle ulykke.
- Vi traff mange folk, også tillitsvalgte. Det handlet om et lite samfunn med en rekke yrkesgrupper og svært mange dialekter. Vi satte ord på outsourcing, som ble mer og
Les opprinnelig artikkel- Jeg har stor tiltro til Emsell larsen som regissør, og forventer at han legger vekt på realismen i skildringen av krigsseilasen, sier Jon Michelet til lO-Aktuelt, som håper serien vil nå ut over Norges grenser.
- For så vidt jeg vet har intet annet land lagd tv-drama om krigsseilerne i handelsflåten, sier han.
En drømmejobb Vi ble med inn i larsens leilighet på idylliske Etterstad, sentralt i Oslo, med grønne sletter og Alnaelva og tursti i rimelig nærhet. Her har han har sin skrivehule med utsikt over kolonihagen og Holmenkollen. Foreløpig jobber larsen med manusutvikling, som omfatter første og en tredjedel av andre boka.
- Å få muligheten til å lage Michelets storverk om de norske krigsseilerne er en drømmejobb, sier mannen som i ungdomsårene var svært nær ved å reise til sjøs selv. I hans miljø nær Akerselva på Oslos østkant var det ikke uvanlig å ta seg hyre for å se verden. - En kompis var sju - åtte år på sjøen, og jeg snakker mye med han om den tiden. Jeg føler at min generasjon var den siste som opplevde Norge som den sjøfartsnasjonen vi var, fjerde størst i verden i 1940. Det var da også krigsseilerne som leverte det største norske bidraget under krigen, sier han.
Offshore Før Offshore ble sendt på NRK i 1996 gjorde han grundige undersøkelser av oljearbeidernes arbeidsplass og livssituasjon. Serien handlet om livet på den fiktive plattformen «Huldra». I den forbindelse var han 13 ganger ute på Statfjord C, en gang i full orkan med 25 meters bølger.
For å leve seg inn i ulike sider ved livet der ute var han også med på livredningsøvelser med helikoptervelt under vann. Tidligere hadde han erfart at oljearbeiderne hadde hastverk når det skulle om bord i helikopter. Det var fordi alle ville sitte ved vinduet, som var en stor fordel i tilfelle ulykke.
- Vi traff mange folk, også tillitsvalgte. Det handlet om et lite samfunn med en rekke yrkesgrupper og svært mange dialekter. Vi satte ord på outsourcing, som ble mer og