NBS-nytt
01.06.2016
Beregninger eller eksperimenter, fordypning eller bredde? Akademiker, gründer, underviser eller forsker? Kompetansen til fremtidens biokjemikere skal dekke et vidt spekter av tema og karrieremuligheter. Utdanningen må gjenspeile dette. Et sterkere engasjement fra NBS' medlemmer er nødvendig.
Fremtidens biokjemiutdannelse, og ikke minst hvordan faget aktualiseres og undervises var temaet for det første FEBS-møtet for FEBS' utdanningsambassadører, avholdt i Praha 7. -8. april. Initiativet kom fra FEBS Utdanningskomite, ledet av, Gül Güner, men hvor også Winnie Eskild fra UiO har vært en aktiv bidragsyter fra NBS. Jeg hadde gleden av å representere NBS da Winnie ikke hadde anledning til å delta.
FEBS' utdanningskomiteen er en aktiv støttespiller for nye og engasjerende undervisningsformer. I hovedsak gjennom læringsverksteder for undervisere, sist arrangert ved Institutt for biovitenskap, UiO, september 2015. Dette ble holdt frem som et utbytterikt og godt tiltak for erfaringsutveksling og videreutvikling av undervisningen. I løpet av de to dagene i Praha ble det orientert om hvordan de nasjonale foreningene jobber med utdanning. Sett utenfra, er vi i Norge godt rustet. Vi har solide utdanningsinstitusjoner, et fungerende rammeverk, og relativt god ressurstilgang. Mange av de 22 europeiske landene
Gå til medietFEBS' utdanningskomiteen er en aktiv støttespiller for nye og engasjerende undervisningsformer. I hovedsak gjennom læringsverksteder for undervisere, sist arrangert ved Institutt for biovitenskap, UiO, september 2015. Dette ble holdt frem som et utbytterikt og godt tiltak for erfaringsutveksling og videreutvikling av undervisningen. I løpet av de to dagene i Praha ble det orientert om hvordan de nasjonale foreningene jobber med utdanning. Sett utenfra, er vi i Norge godt rustet. Vi har solide utdanningsinstitusjoner, et fungerende rammeverk, og relativt god ressurstilgang. Mange av de 22 europeiske landene